مقدمه: تغییرات سریع اجتماعی- فرهنگی، تغییر ساختار خانواده و تغییر سبک زندگی، انسانها را با مسائل گوناگون روبهرو میکند. مقابله با این تغییرات نیازمند توانمندیهای روانی- اجتماعی است و نیازهای زندگی امروزه، نقش تعیینکننده تأمین سلامت روان افراد برای همگام شدن با این تغییرات را بیش از پیش مشخص مینماید. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت روان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایلام انجام شده است.
روش بررسی: پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با استفاده از طرح پیشآزمون - پسآزمون است. در این پژوهش 61 نفر از دانشجویان جدیدالورود سال1391 با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند که از این تعداد 34 نفر در گروه آزمایش و 27 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها، پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرک مورد استفاده قرارگرفت. دادهها با استفاده از نرمافزارSPSS ویرایش20 و آزمونهای کوواریانس تک متغیری (برای بررسی کلی سلامت روان)، چند متغیری (برای بررسی زیرمقیاسهای سلامت روان) وt زوجی، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج نشان داد که، براساس آنالیز کوواریانس تک متغیره، بین دو گروه آزمایش و کنترل در مقیاسهای نشانگان جسمانی (002/0p=)، نشانگان نارسا کنشوری اجتماعی (001/0p=) و نشانگان افسردگی (048/0p=) ارتباط معنیدار بود، ولی در مقیاس نشانگان اضطرابی (174/0p=) ارتباط معنیدار نبود. آنالیز کوواریانس چند متغیری نیز نشان داد، تفاوت بین زیر مقیاسهای سلامت روان در گروه آزمایش و کنترل معنیدار بوده است (002/0p=). با توجه به آنالیز t زوجی در گروه آزمایش، مهارتهای زندگی باعث کاهش میانگین نمرات پس از آزمون در مقایسه با نمرات پیش از آزمون در مقیاسهای نشانگان جسمانی (001/0p=)، نشانگان اضطرابی (006/0p=)، نارسا کنشوری اجتماعی (017/0p=) و نشانگان افسردگی (001/0p=) شد.
نتیجهگیری: آموزش مهارتهای زندگی بر کاهش نمره سلامت روان دانشجویان تأثیر داشته است و آموزش اینگونه مهارتها باعث ارتقای عملکرد در دانشجویان جدیدالورود میشود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |