دوره 11، شماره 2 - ( تابستان 1395 )                   جلد 11 شماره 2 صفحات 133-124 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Parsaeian M. The Relationship between Learning Styles and Information Seeking Behavior in Master Degree Students of Medical Sciences in Shahid Sadoughi University of Medical Sciences in Yazd. jmed 2016; 11 (2) :124-133
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-425-fa.html
پارسائیان مریم. رابطه بین سبک‌های یادگیری و رفتار اطلاع‌جویی دانشجویان کارشناسی‌ارشد دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1395; 11 (2) :124-133

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-425-fa.html


مربی، علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه پیام نور تفت، یزد، ایران. ، parsaeian.maryam@yahoo.com
چکیده:   (10182 مشاهده)

مقدمه: با توجه به این‌که سبک‌های یادگیری بر شیوه‌ها و روش‌های کسب اطلاعات تأثیر می‌گذارند و باعث بروز رفتارهای اطلاع‌جویی متفاوتی از سوی جستجوگران می‌شوند. در پژوهش حاضر، رابطه بین سبک‌های یادگیری و رفتار اطلاع‌جویی دانشجویان کارشناسی‌ارشد دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد مورد بررسی قرار گرفت.

روش بررسی: این پژوهش کاربردی به روش پیمایشی- تحلیلی انجام شد. جامعه پژوهش شامل 601 نفر از دانشجویان کارشناسی‌ارشد دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در نیمسال اول تحصیلی93-1392 بود که با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه‌ای برابر با 234 نفر انتخاب گردید. داده‌ها با استفاده از دو پرسشنامه (‌پرسشنامه سبک یادگیری کلب و پرسشنامه محقق ساخته رفتار اطلاع‌جویی) گردآوری شد. روایی صوری پرسشنامه‌ها توسط اساتید باتجربه تأیید و به منظور تأیید پایایی آنها از آزمون ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از آمار استنباطی و به کمک نرم افزار آماری SPSS نسخه18 انجام گرفت، برای سنجش معنی‌دار بودن رابطه بین سبک‌های یادگیری و رفتار اطلاع‌جویی از ضریب همبستگی پیرسون و برای سنجش معنی‌دار بودن تفاوت سبک‌های یادگیری و رفتار اطلاع‌جویی از نظر جنسیت و دانشکده از آزمونz  فیشر استفاده گردید.

نتایج: سبک‌های یادگیری دانشجویان بر رفتار اطلاع‌جویی آنها تأثیر داشت؛ همچنین ضرایب همبستگی سبک‌های یادگیری و رفتار اطلاع‌جویی از نظر جنسیت با یکدیگر تفاوت معنی‌دار داشتند، اما از نظر دانشکده تفاوتی مشاهده نگردید.

نتیجه‌گیری: با شناخت سبک‌های یادگیری دانشجویان و لحاظ نمودن آنها در طراحی نظام‌ها و پایگاه‌های اطلاعاتی، خاصیت تعاملی بودن سیستم افزایش می‌یابد که می‌تواند به نوبه خود منجر به دستیابی بهتر و سریعتر دانشجویان به منابع اطلاعاتی مورد نیاز شود.

متن کامل [PDF 258 kb]   (1622 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1393/4/23 | پذیرش: 1395/5/3 | انتشار: 1395/8/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb