مقدمه: با توجه به اینکه سبکهای یادگیری بر شیوهها و روشهای کسب اطلاعات تأثیر میگذارند و باعث بروز رفتارهای اطلاعجویی متفاوتی از سوی جستجوگران میشوند. در پژوهش حاضر، رابطه بین سبکهای یادگیری و رفتار اطلاعجویی دانشجویان کارشناسیارشد دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد مورد بررسی قرار گرفت.
روش بررسی: این پژوهش کاربردی به روش پیمایشی- تحلیلی انجام شد. جامعه پژوهش شامل 601 نفر از دانشجویان کارشناسیارشد دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در نیمسال اول تحصیلی93-1392 بود که با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونهای برابر با 234 نفر انتخاب گردید. دادهها با استفاده از دو پرسشنامه (پرسشنامه سبک یادگیری کلب و پرسشنامه محقق ساخته رفتار اطلاعجویی) گردآوری شد. روایی صوری پرسشنامهها توسط اساتید باتجربه تأیید و به منظور تأیید پایایی آنها از آزمون ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار استنباطی و به کمک نرم افزار آماری SPSS نسخه18 انجام گرفت، برای سنجش معنیدار بودن رابطه بین سبکهای یادگیری و رفتار اطلاعجویی از ضریب همبستگی پیرسون و برای سنجش معنیدار بودن تفاوت سبکهای یادگیری و رفتار اطلاعجویی از نظر جنسیت و دانشکده از آزمونz فیشر استفاده گردید.
نتایج: سبکهای یادگیری دانشجویان بر رفتار اطلاعجویی آنها تأثیر داشت؛ همچنین ضرایب همبستگی سبکهای یادگیری و رفتار اطلاعجویی از نظر جنسیت با یکدیگر تفاوت معنیدار داشتند، اما از نظر دانشکده تفاوتی مشاهده نگردید.
نتیجهگیری: با شناخت سبکهای یادگیری دانشجویان و لحاظ نمودن آنها در طراحی نظامها و پایگاههای اطلاعاتی، خاصیت تعاملی بودن سیستم افزایش مییابد که میتواند به نوبه خود منجر به دستیابی بهتر و سریعتر دانشجویان به منابع اطلاعاتی مورد نیاز شود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |