Gharibi V. Challenges and Opportunities of Interprofessional Education in Occupational Health and Safety Engineering: Global Experiences and Localization Strategies for Iran. jmed 2025; 20 (2) :1266-1267
URL:
http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1566-fa.html
غریبی وحید. چالشها و فرصتهای آموزش بینرشتهای در مهندسی بهداشت حرفهای و ایمنی: تجربههای جهانی و راهکارهای بومیسازی در ایران. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1404; 20 (2) :1266-1267
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1566-fa.html
استادیار گروه مهندسی بهداشت حرفه ای و ایمنی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران. & مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران. ، gharibivahid@gmail.com
چکیده: (51 مشاهده)
آموزش بینرشتهای (IPE) بهعنوان راهبردی نوین برای تقویت همکاری تیمی و حل چالشهای پیچیده در حوزههای مهندسی بهداشت حرفهای، ایمنی، و HSE ضروری است. این نامه به سردبیر، با بررسی تجارب جهانی و موانع بومیسازی در ایران، نشان میدهد که IPE موجب ارتقای مهارتهای ارتباطی، درک نقشهای حرفهای (مانند اپیدمیولوژیستها، پرستاران سلامت کار، و مهندسان ایمنی)، و بهبود اثربخشی اقدامات بهداشتی-ایمنی میشود. نمونههای موفق در دانشگاههای کانادا و اروپا، ادغام دورههای مشترک با استفاده از شبیهسازی و یادگیری مبتنی بر مسئله را تأیید میکنند که منجر به تقویت "مهارتهای نرم" مانند مدیریت تعارض و کار تیمی میگردد. با این حال، اجرای IPE در ایران با چالشهایی نظیر ساختار سنتی برنامههای درسی، کمبود زیرساختهای فناوری، مقاومت فرهنگی اساتید، و فقدان منابع آموزشی بومی مواجه است.
برای بومیسازی اثربخش، راهکارهای پیشنهادی شامل:
بازنگری در برنامههای درسی جهت گنجاندن پروژههای بینرشتهای، توانمندسازی اساتید از طریق دورههای آموزشی تخصصی IPE،توسعه پلتفرمهای دیجیتال مانند آموزش مجازی بینحرفهای، ایجاد شبکههای همکاری بین دانشگاهها و صنعت، تولید محتوای منطبق بر فرهنگ ایران است.
تحقق این راهکارها نیازمند تغییر نگرش سیاستگذاران و سرمایهگذاری در زیرساختهاست تا همسو با تجارب جهانی، نیروی انسانی کارآمد در حوزه OHS تربیت شود.
نوع مطالعه:
نامه به سردبير |
موضوع مقاله:
بهداشت حرفه اي دریافت: 1404/3/17 | پذیرش: 1404/3/30 | انتشار: 1404/6/31