Rezaei F, Sedaghat A, Mazidimoradi A, Khezri R, Shahabinia Z, Salehiniya H. Studying the Status of Academic Self-efficacy and its Relationship with Research Self-efficacy in Students of Jahrom University of Medical Sciences, 2024. jmed 2025; 20 (1) :1117-1105
URL:
http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1550-fa.html
رضایی فاطمه، صداقت علی، مزیدی مرادی افروز، خضری روژان، شهابی نیا زهرا، صالحی نیا حمید. بررسی وضعیت خودکارآمدی تحصیلی و رابطه آن با خودکارآمدی پژوهشی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جهرم در سال 1403. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1404; 20 (1) :1117-1105
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1550-fa.html
دانشیار اپیدمیولوژی، گروه اپیدمیولوژی و آمار، دانشکده بهداشت، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران. ، alesaleh70@yahoo.com
چکیده: (28 مشاهده)
مقدمه: با توجه به مشخص نبودن ارتباط بین خودکارآمدی تحصیلی و پژوهشی، مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه بین خودکارآمدی تحصیلی و خودکارآمدی پژوهشی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جهرم در سال 1403 صورت گرفت.
روش بررسی: این مطالعه مقطعی توصیفی-تحلیلی بر روی 384 دانشجو انجام شد. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه خودکارآمدی پژوهشی Owen & Froman و پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان Phillips & Russell استفاده گردید. تجزیهوتحلیل دادهها با آزمونهای آماری تی مستقل، آنالیز واریانس و ضریب همبستگی در سطح معنیداری کمتر از 05/0 انجام شد.
نتایج: میانگین سنی دانشجویان 4/2± 62/22 سال بود. اغلب دانشجویان مورد بررسی، دختر (3/57 %)، مجرد (9/90 %)، از دانشکده پزشکی (7/49 %) و غیربومی (9/77 %) بودند. بر اساس نتایج، نمره خودکارآمدی تحصیلی در 6/15 درصد از دانشجویان بالا، در 2/80 درصد متوسط و در 2/4 درصد ضعیف بود. از نظر خودکارآمدی پژوهشی نیز تنها 26 درصد خودکارآمدی بالا، 1/46 درصد خودکارآمدی متوسط و 9/27 درصد خودکارآمدی ضعیف داشتند. رابطه معنیداری بین خودکارآمدی تحصیلی با متغیرهای دموگرافیک مشاهده نشد. نمره خودکارآمدی پژوهشی بهطور معنیداری در دانشکده پزشکی پایینتر بود (p=0.004). یک همبستگی خطی منفی و ضعیف بین نمره خودکارآمدی پژوهشی با خودکارآمدی تحصیلی (r=-0.338, p<0.0001) و ترم تحصیلی (r=-0.107 p=0.035) مشاهده شد.
نتیجهگیری: نزدیک 85 درصد دانشجویان خودکارآمدی تحصیلی متوسط و ضعیف داشتند، همچنین 27 درصد نیز خودکارآمدی پژوهشی ضعیف داشتند، بنابراین، توصیه میشود با برگزاری کارگاههای آموزشی و کاربردی کوتاهمدت، بازنگری کوریکولوم درسی و در نظر گرفتن مشوقها، زمینه ارتقا خودکارآمدی تحصیلی و خودکارآمدی پژوهشی دانشجویان فراهم شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي دریافت: 1403/12/24 | پذیرش: 1404/3/18 | انتشار: 1404/4/8