دوره 19، شماره 2 - ( تابستان 1403 )                   جلد 19 شماره 2 صفحات 835-824 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fallah H, Ershad Sarabi R, Salajegheh M, Basiri Moghadam M, Hajipour M. The Relationship Between Clinical Education Status and Academic Motivation of Clinical-Stage Medical Students at Gonabad University of Medical Sciences. jmed 2024; 19 (2) :824-835
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1467-fa.html
فلاح هاشم، ارشاد سرابی رقیه، سلاجقه مهلا، بصیری مقدم مهدی، حجی پور مریم. ارتباط وضعیت آموزش بالینی با انگیزش تحصیلی دانشجویان مرحله بالینی رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گناباد. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1403; 19 (2) :824-835

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1467-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی کرمان ، a.ershadsarabi@gmail.com
چکیده:   (238 مشاهده)
مقدمه: انگیزش در تحصیل و یادگیری از چالش­های اساسی در آموزش بالینی است. مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط وضعیت آموزش بالینی و انگیزش تحصیلی دانشجویان مرحله بالینی رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گناباد انجام گرفت.
روش­ها: این مطالعه مقطعی بر روی 198 دانشجوی کارآموز و کارورز رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گناباد در سال تحصیلی 1402-1401 به روش سرشماری انجام شد. ابزار گردآوری داده­ها پرسشنامه بررسی وضعیت آموزش بالینی و پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر بود. به منظور توصیف وضعیت آزمودنی­ها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) استفاده شد و داده ها از طریق آزمون­های t مستقل، پیرسون و اسپیرمن با نرم افزار spss تجزیه و تحلیل شدند.
یافته­ها: میانگین نمره وضعیت آموزش بالینی کارآموزان 56/16±51/93 و کارورزان 08/12±12/93 بود. همچنین میانگین نمره انگیزش تحصیلی کارآموزان 30/11 ± 07/102 و کارورزان 54/11 ± 07/100 بود. وضعیت کلی آموزش بالینی با میانگین نمره 31/93 در حد نسبتا متوسط و انگیزش تحصیلی با میانگین 44/11±05/101 درحد بالایی بود و بین وضعیت آموزش بالینی و انگیزش تحصیلی ارتباط معناداری مشاهده شد (0.454 r=).
نتیجه­گیری: با توجه به ضعف در وضعیت آموزش بالینی و همچنین وجود ارتباط مستقیم بین وضعیت آموزش بالینی و انگیزش تحصیلی، پیشنهاد می­گردد مسئولین دانشگاه خصوصا در معاونت آموزشی و معاونت درمان دانشگاه توجه و برنامه­ریزی­های ویژه­ای جهت بهبود وضعیت آموزش بالینی دانشگاه داشته باشند.


 
متن کامل [PDF 592 kb]   (74 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1402/11/3 | پذیرش: 1403/5/23 | انتشار: 1403/7/4

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb