Fallah H, Ershad Sarabi R, Salajegheh M, Basiri Moghadam M, Hajipour M. The Relationship Between Clinical Education Status and Academic Motivation of Clinical-Stage Medical Students at Gonabad University of Medical Sciences. jmed 2024; 19 (2) :824-835
URL:
http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1467-fa.html
فلاح هاشم، ارشاد سرابی رقیه، سلاجقه مهلا، بصیری مقدم مهدی، حجی پور مریم. ارتباط وضعیت آموزش بالینی با انگیزش تحصیلی دانشجویان مرحله بالینی رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گناباد. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1403; 19 (2) :824-835
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1467-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی کرمان ، a.ershadsarabi@gmail.com
چکیده: (69 مشاهده)
مقدمه: انگیزش در تحصیل و یادگیری از چالشهای اساسی در آموزش بالینی است. مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط وضعیت آموزش بالینی و انگیزش تحصیلی دانشجویان مرحله بالینی رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گناباد انجام گرفت.
روشها: این مطالعه مقطعی بر روی 198 دانشجوی کارآموز و کارورز رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گناباد در سال تحصیلی 1402-1401 به روش سرشماری انجام شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بررسی وضعیت آموزش بالینی و پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر بود. به منظور توصیف وضعیت آزمودنیها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) استفاده شد و داده ها از طریق آزمونهای t مستقل، پیرسون و اسپیرمن با نرم افزار spss تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: میانگین نمره وضعیت آموزش بالینی کارآموزان 56/16±51/93 و کارورزان 08/12±12/93 بود. همچنین میانگین نمره انگیزش تحصیلی کارآموزان 30/11 ± 07/102 و کارورزان 54/11 ± 07/100 بود. وضعیت کلی آموزش بالینی با میانگین نمره 31/93 در حد نسبتا متوسط و انگیزش تحصیلی با میانگین 44/11±05/101 درحد بالایی بود و بین وضعیت آموزش بالینی و انگیزش تحصیلی ارتباط معناداری مشاهده شد (0.454 r=).
نتیجهگیری: با توجه به ضعف در وضعیت آموزش بالینی و همچنین وجود ارتباط مستقیم بین وضعیت آموزش بالینی و انگیزش تحصیلی، پیشنهاد میگردد مسئولین دانشگاه خصوصا در معاونت آموزشی و معاونت درمان دانشگاه توجه و برنامهریزیهای ویژهای جهت بهبود وضعیت آموزش بالینی دانشگاه داشته باشند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي دریافت: 1402/11/3 | پذیرش: 1403/5/23 | انتشار: 1403/7/4