Hosseinzadeh1 M, Miri M R, Zarringhalam E, Salehiniya H. The relationship between self-confidence and stress in students of Birjand University of Medical Sciences. jmed 2022; 17 (3) :214-223
URL:
http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1339-fa.html
حسین زاده مهسا، میری محمد رضا، زرین قلم المیرا، صالحی نیا حمید. بررسی رابطه اعتماد به نفس و استرس در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1401; 17 (3) :214-223
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1339-fa.html
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند ایران. ، alesaleh70@yahoo.com
چکیده: (1021 مشاهده)
مقدمه: توجه به جنبههای مختلف سلامت روانی دانشجویان زمینهساز پیشرفت تحصیلی آنها میشود، در عین حال اعتماد به نفس و استرس در دانشجویان از جنبههای بسیار مهم در عملکرد تحصلی و سایر جنبههای زندگی آنان میباشد مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه اعتماد به نفس و استرس در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند درسال 1400-1399 انجام شد.
روش بررسی: در این مطالعه 348 نفر از دانشجویان وارد مطالعه شدند که به علت شیوع کرونا و عدم دسترسی حضوری به دانشجویان، جمعآوری دادهها از طریق پرسشنامههای استرس دوران دانشجویی گادزلا و پرسشنامه اعتماد به نفس مرادی که به صورت google form طراحی شدند، انجام شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده نرم افزار SPSS و آزمونهای آماری تی، آنالیز واریانس و ضریب همبستگی انجام شد.
نتایج: میانگین سنی افراد مورد بررسی 34/21 با انحراف معیار 74/1 سال بود. از نظر جنسیت، 8/68 درصد زن و مابقی مرد بودند. نتایج مطالعه نشان داد که اعتماد به نفس و استرس دانشجویان در سطح متوسط قرار دارد، بر اساس نتایج بین اعتماد به نفس و جنسیت و دانشکده رابطه معنی داری مشاهده گردید، برساس آزمون ضریب همبستگی بین اعتماد به نفس و استرس همبستگی مثبت مشاهده گردید (r = 0.431 و p = 0.001).
نتیجهگیری: دانشجویانی که از سطح اعتماد به نفس بالاتری برخوردار هستند سطح استرس پایینتری دارند، در نتیجه میتوان با تقویت اعتماد به نفس در دانشجویان سطح استرس آنان را نیز کاهش داد، از اینرو برگزاری دوره های افزایش اعتماد به نفس در دانشجویان مفید میباشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي دریافت: 1401/4/9 | پذیرش: 1401/6/28 | انتشار: 1401/9/21