دوره 17، شماره 3 - ( پاییز 1401 )                   جلد 17 شماره 3 صفحات 223-214 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosseinzadeh1 M, Miri M R, Zarringhalam E, Salehiniya H. The relationship between self-confidence and stress in students of Birjand University of Medical Sciences. The Journal of Medical Education and Development 2022; 17 (3) :214-223
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1339-fa.html
حسین زاده مهسا، میری محمد رضا، زرین قلم المیرا، صالحی نیا حمید. بررسی رابطه اعتماد به نفس و استرس در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد 1401; 17 (3) :223-214

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1339-fa.html


مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند ایران. ، alesaleh70@yahoo.com
چکیده:   (126 مشاهده)
مقدمه: توجه به جنبه­های مختلف سلامت روانی دانشجویان زمینه­ساز پیشرفت تحصیلی آنها می­شود، در عین حال اعتماد به نفس و استرس در دانشجویان از جنبه­های بسیار مهم در عملکرد تحصلی و سایر جنبه­های زندگی آنان می­باشد مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه اعتماد به نفس و استرس در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند درسال 1400-1399 انجام شد.
روش بررسی: در این مطالعه 348 نفر از دانشجویان وارد مطالعه شدند که به علت شیوع کرونا و عدم دسترسی حضوری به دانشجویان، جمع­آوری داده­ها از طریق پرسشنامه­های استرس دوران دانشجویی گادزلا و پرسشنامه اعتماد به نفس مرادی که به صورت google form طراحی شدند، انجام شد. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده نرم افزار SPSS و آزمون­های آماری تی، آنالیز واریانس و ضریب همبستگی انجام شد.
نتایج: میانگین سنی افراد مورد بررسی 34/21 با انحراف معیار 74/1 سال بود. از نظر جنسیت، 8/68 درصد زن و مابقی مرد بودند. نتایج مطالعه نشان داد که اعتماد به نفس و استرس دانشجویان در سطح متوسط قرار دارد، بر اساس نتایج بین اعتماد به نفس و جنسیت و دانشکده رابطه معنی ­داری مشاهده گردید، برساس آزمون ضریب همبستگی بین اعتماد به نفس و استرس همبستگی مثبت مشاهده گردید (r = 0.431 و p = 0.001).
نتیجه‌گیری: دانشجویانی که از سطح اعتماد به نفس بالاتری برخوردار هستند سطح استرس پایین­تری دارند، در نتیجه میتوان با تقویت اعتماد به نفس در دانشجویان سطح استرس آنان را نیز کاهش داد، از این­رو برگزاری دوره ­های افزایش اعتماد به نفس در دانشجویان مفید می­باشد.
 
متن کامل [PDF 529 kb]   (75 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1401/4/9 | پذیرش: 1401/6/28 | انتشار: 1401/9/21

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2023 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb