Najafipour S, Rahimi T, Roustazadeh A, Dadgar N, Rayeatdost E, Rahmanian M, et al . Explain the experiences of medical students from running a peer program as a mentor: A qualitative study. jmed 2022; 17 (3) :182-192
URL:
http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1330-fa.html
نجفی پور صدیقه، رحیمی طاهره، روستا زاده اباذر، دادگر نیما، رعیت دوست اسماعیل، رحمانیان محمد، و همکاران. و همکاران. و همکاران.. تبیین تجارب دانشجویان پزشکی از اجرای برنامه همتا به عنوان منتور: یک مطالعه کیفی. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1401; 17 (3) :182-192
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1330-fa.html
دانشکده پزشکی، گروه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جهرم ، جهرم، ایران. ، se_najafipour@yahoo.com
چکیده: (719 مشاهده)
مقدمه: امروزه برنامه آموزش توسط همتایان با تمرکز بر حمایت علمی، راهنمایی و ایجاد تعامل بین دانشجویان جهت الگوسازی پیشرفت علمی دانشجویان، مورد توجه قرار گرفته است. هدف این مطالعه تبیین تجارب دانشجویان پزشکی از اجرای برنامه همتا به عنوان منتور با استفاده از یک چهارچوب کیفی میباشد.
روش بررسی: این مطالعه کیفی از نوع تحلیل محتوی قراردادی است. شرکتکنندگان با روش نمونهگیری هدفمند با رویکرد حداکثر تنوع شامل 30 نفر از دانشجویان پزشکی و 13 سرگروه همتایان به عنوان منتور از بین ورودی 94 تا 1400 انتخاب شدند. دادههای کیفی با استفاده از مصاحبههای عمیق نیمه ساختاریافته جمعآوری شد. مدت زمان مصاحبهها بین 60-45 دقیقه بود.
نتایج: در این مطالعه 24 دختر (8/55 درصد) و 19 پسر (2/44 درصد) دانشجو شرکت داشتند. از مجموع مصاحبههای انجام شده 267 کد باز، 5 طبقه و 2 درونمایه اصلی استخراج شد. درونمایهها و طبقات اصلی شامل "برنامه همتا به عنوان منتور؛ یک رویکرد مبتنیبر نیاز" با طبقات تسهیل فرایند یادگیری، تسریع در دستیابی به اهداف و توسعه مهارتهای ارتباطی و "ضرورت ارتقاء برنامه همتا به عنوان منتور" با طبقات ضرورت تقویت زیرساختها و ضرورت بازنگری استانداردهای مرتبط با انتخاب سرگروه بود.
نتیجهگیری: یافتههای مطالعه نشان داد فرآیند برنامه آموزشی همتا به عنوان منتور، اگرچه با چالشهایی همراه است؛ اما میتواند باعث تسهیل، افزایش یادگیری نظری و عملی همچنین توسعه مهارتهای ارتباطی دانشجویان پزشکی گردد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي دریافت: 1401/3/28 | پذیرش: 1401/6/28 | انتشار: 1401/9/21