دوره 17، شماره 2 - ( تابستان 1401 )                   جلد 17 شماره 2 صفحات 124-113 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gholamzadeh R, Emruzi R, Vosoughzadeh F. Improving the Status of the Academic Advisor and Mentoring System in order to Meet the Educational Needs: a Case Study in Tabriz University of Medical Sciences in 2021. jmed 2022; 17 (2) :113-124
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1317-fa.html
غلامزاده نیکجو رعنا، امروزی ربابه، وثوق زاده فرشته. ارتقاء وضعیت نظام استاد مشاور و منتورینگ در راستای پاسخگویی به نیازهای آموزشی: مطالعه موردی در دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال 1400. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1401; 17 (2) :113-124

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1317-fa.html


دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی، گروه مدیریت و سیاست‌گذاری سلامت، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران. ، r.gholamzadeh
چکیده:   (925 مشاهده)
مقدمه: مشاوره توسط اساتید باتجربه، علاقه‌مند و باانگیزه، دانشجویان را در رویارویی با مشکلات آموزشی و دستیابی به اهداف تحصیلی، یاری نموده و امری ضروری در سیستم آموزشی به شمار می‌رود. هدف این مطالعه ارتقاء وضعیت نظام استاد مشاور و منتورینگ در راستای پاسخگویی به نیازهای آموزشی دانشجویان دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز می­باشد.
روش بررسی: این مطالعه یک مطالعه اقدام پژوهی است که طی دو نیم­سال سال تحصیلی 1401-1400 انجام گرفت. ابتدا یک مطالعه کمی در خصوص رضایت دانشجویان از نظام استاد مشاور انجام‌شده و سپس در طی جلسات متعدد در قالب بحث گروهی با صاحبان اصلی فرآیند، مشکلات و راهکارهای ارتقای مشارکت دانشجویان احصا شد. در مرحله آخر بعد از اجرای مداخلات و راهکارها میزان ارتقاء فرایند بررسی شد.
نتایج: میزان مشارکت دانشجویان در تکمیل پرسشنامه رضایت سنجی 65% بود. میزان رضایت دانشجویان از عملکرد استاد مشاور قبل از ارتقای فرایند 4/42% بود. بعد از شناسایی مشکلات و چالش‌های اصلی نظام استاد مشاور و منتورینگ (4 تم اصلی و 7 تم فرعی)، اقداماتی در راستای افزایش میزان آگاهی دانشجویان، شفاف نمودن فرایند نظام استاد مشاور و منتورینگ، افزایش انگیزه اساتید دانشکده جهت همکاری در نظام استاد مشاور و رضایت سنجی ترمی از دانشجویان به‌ منظور ارتقاء فرایند و تعدیل مشکلات نظام استاد مشاور انجام پذیرفت. با اجرای مداخلات پیشنهادی میزان رضایت کلی به 7/66% افزایش پیدا کرد.
نتیجه‌گیری: ارتقای فرآیند فوق باعث افزایش رضایتمندی دانشجویان، بهبود تعاملات دانشجویان با اساتید مشاور و کاهش فاصله بین محیط آموزشی و دانشجویان در دوران اپیدمی کووید 19 گردید.
 
متن کامل [PDF 815 kb]   (283 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1401/2/18 | پذیرش: 1401/6/2 | انتشار: 1401/6/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb