 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Gholamzadeh R,  Emruzi R,  Vosoughzadeh F. Improving the Status of the Academic Advisor and Mentoring System in order to Meet the Educational Needs: a Case Study in Tabriz University of Medical Sciences in 2021.  jmed 2022; 17 (2) :113-124
URL: 
http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1317-fa.html   
                    
                    غلامزاده نیکجو رعنا،  امروزی ربابه،  وثوق زاده فرشته. ارتقاء وضعیت نظام استاد مشاور و منتورینگ در راستای پاسخگویی به نیازهای آموزشی: مطالعه موردی در دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال 1400.  مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1401; 17 (2) :113-124
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1317-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی، گروه مدیریت و سیاستگذاری سلامت، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران. ، r.gholamzadeh
                    
                    
                    چکیده:       (1480 مشاهده)
                    
                    
                    مقدمه: مشاوره توسط اساتید باتجربه، علاقهمند و باانگیزه، دانشجویان را در رویارویی با مشکلات آموزشی و دستیابی به اهداف تحصیلی، یاری نموده و امری ضروری در سیستم آموزشی به شمار میرود. هدف این مطالعه ارتقاء وضعیت نظام استاد مشاور و منتورینگ در راستای پاسخگویی به نیازهای آموزشی دانشجویان دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز میباشد.
روش بررسی: این مطالعه یک مطالعه اقدام پژوهی است که طی دو نیمسال سال تحصیلی 1401-1400 انجام گرفت. ابتدا یک مطالعه کمی در خصوص رضایت دانشجویان از نظام استاد مشاور انجامشده و سپس در طی جلسات متعدد در قالب بحث گروهی با صاحبان اصلی فرآیند، مشکلات و راهکارهای ارتقای مشارکت دانشجویان احصا شد. در مرحله آخر بعد از اجرای مداخلات و راهکارها میزان ارتقاء فرایند بررسی شد.
نتایج: میزان مشارکت دانشجویان در تکمیل پرسشنامه رضایت سنجی 65% بود. میزان رضایت دانشجویان از عملکرد استاد مشاور قبل از ارتقای فرایند 4/42% بود. بعد از شناسایی مشکلات و چالشهای اصلی نظام استاد مشاور و منتورینگ (4 تم اصلی و 7 تم فرعی)، اقداماتی در راستای افزایش میزان آگاهی دانشجویان، شفاف نمودن فرایند نظام استاد مشاور و منتورینگ، افزایش انگیزه اساتید دانشکده جهت همکاری در نظام استاد مشاور و رضایت سنجی ترمی از دانشجویان به منظور ارتقاء فرایند و تعدیل مشکلات نظام استاد مشاور انجام پذیرفت. با اجرای مداخلات پیشنهادی میزان رضایت کلی به 7/66% افزایش پیدا کرد.
نتیجهگیری: ارتقای فرآیند فوق باعث افزایش رضایتمندی دانشجویان، بهبود تعاملات دانشجویان با اساتید مشاور و کاهش فاصله بین محیط آموزشی و دانشجویان در دوران اپیدمی کووید 19 گردید.
 
                    
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
آموزش پزشكي  دریافت: 1401/2/18 | پذیرش: 1401/6/2 | انتشار: 1401/6/27