Bahramnezhad F, Chegini N. Comparison of Education with Mobile Applications and Puzzle Classroom on Memorization Pharmacology Course for Undergraduate Nursing Students. jmed 2022; 17 (2) :101-112
URL:
http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1301-fa.html
بهرام نژاد فاطمه، چگینی نجمه. مقایسه آموزش با برنامه کاربردی موبایل و کلاس درس پازل بر به یادسپاری درس داروشناسی دانشجویان کارشناسی پرستاری. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1401; 17 (2) :101-112
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1301-fa.html
مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری و مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران ، bahramnezhad.f@gmail.com
چکیده: (965 مشاهده)
مقدمه: اکثریت دانشجویان پرستاری بر این باور هستند که دانش آنها در حوزه داروشناسی، فاصله زیادی با سطح مطلوب دارد که از علل آن میتواند ارائه حجم زیادی از مطالب در یکترم به صورت فشرده و آموزش غیر مؤثر واحد درسی داروشناسی باشد. برهمین اساس مطالعه حاضر به تعیین و مقایسه آموزش با اپلکیشن و کلاس درس پازل بر به یادسپاری درس داروشناسی دانشجویان کارشناسی پرستاری پرداخته است.
روش بررسی: مطالعه نیمهتجربی حاضر، در فاصله زمانی مهر ماه 1399 تا آبان ماه 1400 انجام شده است. 70 نفر از دانشجویان ترم 5 پرستاری با کمک جدول اعداد تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. به یک گروه آموزش از طریق برنامه کاربردی موبایل و به گروه دیگر آموزش از طریق کلاس درس پازل (Jigsaw) داده شد. قبل و یکماه بعد از مداخله مذکور آزمونی استدلال بالینی از دانشجویان اخذ شد. دادهها با کمک نرمافزار نسخه 16 و آزمون تی مستقل و تی زوجی و آمار توصیفی تجزیه و تحلیل شدند.
نتایج: یافتههای مطالعه حاضر نشان داد بین نمره به یادسپاری درس داروشناسی کلاس درس پازل و آموزش از طریق برنامه کاربردی موبایل اختلاف آماری معنیداری بین قبل و بعد از مداخله و همچنین در مقایسه بین دو گروه وجود نداشت.
نتیجهگیری: براساس یافتههای این مطالعه میتوان هم از کلاس درس پازل و هم آموزش از طریق برنامه کاربردی موبایل در آموزش درس داروشناسی به دانشجویان کارشناسی پرستاری بهره برد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاري دریافت: 1400/12/14 | پذیرش: 1401/6/2 | انتشار: 1401/6/27