Akbarilakeh M, sedigh F. Survey on Reasons behind Postgraduate Medical Thesis Delay at virtual School of Medical Education and Management of Shahid Beheshti University of Medical Sciences. jmed 2022; 17 (2) :148-155
URL:
http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1264-fa.html
اکبری لاکه مریم، صدیق فریده. بررسی علل تأخیر در دفاع از پایان نامه در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده مجازی، آموزش پزشکی و مدیریت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1401; 17 (2) :148-155
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1264-fa.html
دانشکده پزشکی، گروه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران. ، akbarilakeh.m@iums.ac.ir
چکیده: (1166 مشاهده)
مقدمه: پایاننامه دانشجویی یکی از الزامات فارغالتحصیلی هر دانشجوی تحصیلات تکمیلی بوده و با توجه به آمار بالای دانشجویان که تأخیر در تدوین و ارائه پایاننامه دارند، این مطالعه با هدف تعیین عوامل تأخیر در اتمام به موقع پایاننامه در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده مجازی، آموزش پزشکی و مدیریت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شد.
روش بررسی: این پژوهش مقطعی با روش توصیفی- تحلیلی در سال 1399 با حجم نمونهی 98 نفر از دانشجویان با پرسشنامهی بررسی تجربهی پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی (Postgraduate research experience questionnaire) PREQ پس از ترجمه و تطبیق فرهنگی، با روایی محتوایی 62/0 و پایایی 709/0 انجام گرفت. پرسشنامه PREQ تجربه پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی را در هفت بعد سرپرستی، منابع، فرهنگ پژوهشی، پیشرفت و ارزیابی، مسئولیتها، مهارتهای تحقیق و پیشرفت حرفهای با 28 سؤال در طیف لیکرت پنجگزینهای مورد سنجش قرار داد.
نتایج: از مجموع شرکتکنندگان، 49 درصد زن و 51 درصد مرد، بیشترین تعداد 5/73 درصد دارای سن کمتر از 40 سال، بیشترین تعداد 99 درصد در مقطع ارشد، بیشترین تعداد 97 درصد در رشته آموزش پزشکی بودند. 8/40 درصد در مرحلهی نگارش پایاننامه و 7/33 درصد در مرحلهی دفاع بودند. از مجموع عوامل، سرپرستی با میانگین 6338/0 ± 0587/4، و مهارتهای تحقیق با میانگین 561/0 ± 07/4 بیشترین تأثیر را از نظر دانشجویان در پیشبرد نگارش پایان نامه داشتهاند.
نتیجهگیری: با توجه به نظر دانشجویان در مورد عوامل پیشبرد کار پایاننامه، لذا برنامهریزی در جهت تقویت این عوامل، تأخیر در دفاع از پایاننامه در دانشجویان تحصیلات تکمیلی را بهبود میبخشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي دریافت: 1400/8/14 | پذیرش: 1401/1/16 | انتشار: 1401/6/27