دوره 17، شماره 2 - ( تابستان 1401 )                   جلد 17 شماره 2 صفحات 155-148 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Akbarilakeh M, sedigh F. Survey on Reasons behind Postgraduate Medical Thesis Delay at virtual School of Medical Education and Management of Shahid Beheshti University of Medical Sciences. jmed 2022; 17 (2) :148-155
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1264-fa.html
اکبری لاکه مریم، صدیق فریده. بررسی علل تأخیر در دفاع از پایان نامه در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده مجازی، آموزش پزشکی و مدیریت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1401; 17 (2) :148-155

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1264-fa.html


دانشکده پزشکی، گروه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران. ، akbarilakeh.m@iums.ac.ir
چکیده:   (1085 مشاهده)
مقدمه: پایان­‌نامه‌ دانشجویی یکی از الزامات فارغ‌­التحصیلی هر دانشجوی تحصیلات تکمیلی بوده و با توجه به آمار بالای دانشجویان که تأخیر در تدوین و ارائه‌ پایان­‌نامه دارند، این مطالعه با هدف تعیین عوامل تأخیر در اتمام به موقع پایان­‌نامه در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده مجازی، آموزش پزشکی و مدیریت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شد.
روش بررسی: این پژوهش مقطعی با روش توصیفی- تحلیلی در سال 1399 با حجم نمونه‌ی 98 نفر از دانشجویان با پرسش‌نامه‌ی بررسی تجربه‌ی پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی (Postgraduate research experience questionnaire) PREQ پس از ترجمه و تطبیق فرهنگی، با روایی محتوایی 62/0 و پایایی 709/0 انجام گرفت. پرسشنامه‌ PREQ تجربه‌ پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی را در هفت بعد سرپرستی، منابع، فرهنگ پژوهشی، پیشرفت و ارزیابی، مسئولیت‌ها، مهارت‌­های تحقیق و پیشرفت حرفه­‌ای با 28 سؤال در طیف لیکرت پنج­گزینه‌ای مورد سنجش قرار داد.
نتایج: از مجموع شرکت‌­کنندگان، 49 درصد زن و 51 درصد مرد، بیشترین تعداد 5/73 درصد دارای سن کمتر از 40 سال، بیشترین تعداد 99 درصد در مقطع ارشد، بیشترین تعداد 97 درصد در رشته‌ آموزش پزشکی بودند. 8/40 درصد در مرحله‌ی نگارش پایان­‌نامه و 7/33 درصد در مرحله‌ی دفاع بودند. از مجموع عوامل، سرپرستی با میانگین 6338/0 ± 0587/4، و مهارت‌­های تحقیق با میانگین 561/0 ± 07/4 بیشترین تأثیر را از نظر دانشجویان در پیشبرد نگارش پایان ‌نامه داشته­‌اند.
نتیجه‌گیری: با توجه به نظر دانشجویان در مورد عوامل پیشبرد کار پایان‌­نامه، لذا برنامه‌ریزی در جهت تقویت این عوامل، تأخیر در دفاع از پایان­‌نامه در دانشجویان تحصیلات تکمیلی را بهبود می‌بخشد.
 
متن کامل [PDF 766 kb]   (292 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1400/8/14 | پذیرش: 1401/1/16 | انتشار: 1401/6/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb