کلوانی خلیل، دهنویه رضا، عمادی سمیرا. سناریو های آموزش عالی پس از بحران کوید -19 و جهت گیری های استراتژیک آینده آموزش. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1400; 16 (2) :142-143
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1231-fa.html
کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، گروه مدیریت دولتی، مرکز تحقیقات مدیریت و رهبری در آموزش، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، ایران. ، samiraemadi_1361@yahoo.com
چکیده: (1263 مشاهده)
همهگیری COVID-19 تاثیر بسیاری بر آموزش عالی گذاشت اگرچه پس از اپیدمی بلافاصله آموزش آنلاین شد ولی اساتید و دانشگاهها آمادگی لازم برای آن را نداشتند. این بحران بر آموزش عالی در سالهای آینده نیز تأثیر زیادی خواهد گذاشت. در حالی که شدت تأثیر بحران COVID-19 هنوز مشخص نیست، موسسات آموزش عالی درصدد شناخت آینده این صنعت هستند و به دنبال اقدامات فوق العاده برای مقابله با وقایع آینده میباشند. 4 سناریو "رشد"، "محدودیت"، "فروپاشی" و "تحول" را می توان برای آینده آموزش عالی در نظر گرفت که جهت گیری استراتژیک هرکدام به شکل: 1) تکامل (سناریو رشد): استراتژی رشد و توسعه 2) همسو با تغییرات (سناریو محدودیت): تنوع ناهمگون و مشارکت استراتژی 3) شکست دانشگاه ها (سناریو فروپاشی): کاهش، واگذاری و انحلال 4) شروع تحول بزرگ (سناریو تحول): استراتژی رسوخ در بازار و یکپارچگی افقی خواهد بود.
نوع مطالعه:
نامه به سردبير |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي دریافت: 1400/5/9 | پذیرش: 1400/5/13 | انتشار: 1400/6/20