sadati L, Motaharipour M, Farajidana H, abjar R. Designing, implementing and evaluation of educational program of ethics in education by scenario-based discussion: A Scholarship study. jmed 2021; 16 (2) :120-130
URL:
http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1220-fa.html
ساداتی لیلا، مطهری پور مرتضی، فرجی دانا حوروش، آب جار رعنا. طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامه آموزشی تدریس اخلاق در آموزش به روش مباحثه در سناریوهای واقعی: یک فعالیت دانشپژوهی. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1400; 16 (2) :120-130
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1220-fa.html
مربی، دانشکده پیراپزشکی، گروه اتاق عمل، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران. ، ranaabjar@gmail.com
چکیده: (1564 مشاهده)
مقدمه: تعهد اساتید به رعایت اصول و ارزشهای اخلاقی در نقش یک الگو، منجر به تقویت اخلاقمداری در دانشجویان و متعاقب آن توسعه اخلاق در جامعه میشود؛ بنابراین دانشگاهها نیاز به ترویج و آموزش اثربخش اخلاق به اساتید خود دارند.
روش بررسی: مطالعه مداخلهای حاضر در قالب یک فعالیت دانشپژوهی و با تبعیت از الگوی برنامه درسی"کرن" طراحی، اجرا و ارزشیابی شد. در ابتدا، پس از مروری بر مطالعات و نیازسنجی، اهداف دوره، محتوای آموزشی و استراتژی تدریس تعیین شد. سپس ده جلسه آموزشی با شیوه تدریس مبتنی بر مباحثه بر روی سناریوهای واقعی برگزار گردید. تمامی مباحثهها در کلاسها ضبط و پیادهسازی شد. در پایان هر جلسه از شرکتکنندگان خواسته شد، سناریوهایی بر اساس تجارب شخصی خود، ارسال نمایند. جهت ارزشیابی، تعداد شرکتکنندگان و سناریوها ملاک ارزیابی قرار گرفت و مباحثهها نیز با روش تحلیل محتوا، تحلیل و تفسیر شد.
نتایج: تحلیل دادهها مؤید حضور 110 نفر عضو هیأت علمی و ارسال 32 مورد سناریو بود. در بخش کیفی نیز 194 کد اولیه، در چهار طبقه اصلی «تعهد در امر تدریس و یادگیری دانشجو»، «اخلاق به مثابه قانون»، «جو آموزشی اخلاقمدار» و «رول مدلبودن استاد» استخراج شد.
نتیجهگیری: با توجه به استقبال اعضای هیأت علمی و همچنین استخراج مفاهیم کلیدی، پیشنهاد میگردد تا از این شیوه تدریس در توانمندی اساتید در درک اصول اخلاق در آموزش، ایجاد حساسیت اخلاقی و تقویت تصمیمگیریهای اخلاقی استفاده شود.
نوع مطالعه:
دانش پژوهی |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي دریافت: 1400/4/11 | پذیرش: 1400/6/1 | انتشار: 1400/6/20