احراری شهناز، حشمتی نیوی فاطمه، طوقیان چهارسوقی نرگس. راهکارهای ارتقای اعتماد به نفس بالینی در دانشجویان پرستاری: یک مطالعه مروری. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1400; 16 (2) :109-119
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1190-fa.html
مربی، گروه پرستاری، مرکز تحقیقات توسعه علوم پرستاری و مامایی، واحد نجف اباد، دانشگاه ازاد اسلامی، نجف اباد، ایران ، toghiann@gmail.com
چکیده: (1700 مشاهده)
مقدمه: یکی از مسئولیتهای دانشگاهها، پرورش پرستارانی است که در مهارتهای بالینی و اعتماد به نفس داشته باشند. اعتماد به نفس، یکی از اصول کار بالینی است و دانشجویان پرستاری دارای اعتماد به نفس افرادی کارآمدتر هستند. این مطالعه مروری، یافتن راهکارهایی برای بهبود اعتماد به نفس در دانشجویان پرستاری را هدف قرار داد.
روش بررسی: در این مطالعه مروری، ابتدا با استفاده از کلید واژههای اعتماد به نفس، اعتماد به نفس حرفهای و اعتماد به نفس دانشجویان پرستاری به فارسی،Self confidence، Professional confidence و Nursing student به انگلیسی به صورت جدا و ترکیبی بین سالهای 2008 تا 2018 جستجو انجام شد که در مجموع 1536 مقاله از پایگاههای اطلاعاتی Magiran، SID، IranMedex، IranDoc در منابع CINAHL، Medline، Ovid، Science Direct، ProQuest بدست آمد. متن کامل مقالات از نظر معیارهای ورود و خروج بررسی و در نهایت 16 مقاله برای تجزیه و تحلیل نهایی انتخاب شد.
نتایج: یافتهها حاکی از تأثیر برنامه آموزشی کوتاهمدت بر مهارتهای اعتماد به نفس دانشجویان دوره کارشناسی پرستاری بود. مطالعات نشان دادند یادگیری مبتنی بر شبیهسازی تواناییهای بیشتری را از نظر دانش، تفکر انتقادی، درک بالینی و ایجاد رضایت در دانشجویان ایجاد میکند.
نتیجهگیری: مداخلات آموزشی مبتنی بر شبیهسازی اثرات ویژهای در زمینه ارتقای اعتماد به نفس دانشجویان پرستاری دارد و به دلیل تأثیر مثبت آن بر اعتماد به نفس دانشجویان، این روش به عنوان یک روش برتر آموزشی در دانشجویان پرستاری پیشنهاد میشود.
نوع مطالعه:
مروري |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي دریافت: 1400/1/5 | پذیرش: 1400/4/13 | انتشار: 1400/6/20