دوره 16، شماره 1 - ( بهار 1400 )                   جلد 16 شماره 1 صفحات 46-36 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

baradaran-binazir M, Heidari F. Comparison Viewpoints of Academic Members and Medical Students about Clinical Teaching Status in the Internal Medicine Wards in Tabriz University of Medical Sciences in Accordance to Ministry of Health Clinical Teaching Standards. jmed 2021; 16 (1) :36-46
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1176-fa.html
برادران بی نظیر مریم، حیدری فریبا. مقایسه دیدگاه اساتید و دانشجویان پزشکی در زمینه انطباق وضعیت آموزش بالینی بخش‌های داخلی دانشگاه علوم پزشکی با استانداردهای آموزش بالینی وزارت بهداشت. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1400; 16 (1) :36-46

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1176-fa.html


مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت ، heidari@hotmail.com
چکیده:   (1288 مشاهده)

مقدمه: یک بخش مهم در یک آموزش بالینی موثر، بررسی وضعیت آن می­باشد و برای یافتن نقاط قوت و نقاطی که نیاز به ارتقا وجود دارد، مورد استفاده قرار می­گیرد. هدف مطالعه حاضر ارزیابی وضعیت آموزش بالینی در بخش­های طب داخلی دانشگاه علوم پزشکی تبریز برمبنای استانداردهای تهیه شده وزارت بهداشت بود.
روش بررسی: یک مطالعه مقطعی از دی ماه الی اسفند ماه 1398 در بخش­های طب داخلی دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام پذیرفت. شرکت­کنندگان، همه اساتید و دانشجویان پزشکی بودند که در زمان انجام این تحقیق در بخش­ها حاضر بودند. ابزار مطالعه یک چک لیست از استانداردها بود شامل چهار حیطه‌ی راند آموزشی، گزارش صبحگاهی، ژورنال کلاب و کلینیک سرپایی. با توجه به تعداد متفاوت گویه‌های چک‌لیست در قسمت‌های مختلف آن، برای هر قسمت نمره استاندارد محاسبه شد. برای مقایسه نمرات چک‌لیست اساتید و دانشجویان پزشکی، تحلیل واریانس یک طرفه (ANOVA) مورد استفاده قرار گرفت.
نتایج: بطور کلی، 155 استاد و دانشجوی پزشکی در این مطالعه مشارکت داشتند. در میان آنها، تعداد 58 نفر (4/37 درصد) دانشجوی پزشکی سال پنج، 58 نفر (4/37 درصد) دانشجوی سال آخر پزشکی و 39 نفر (2/25 درصد) عضو هیأت علمی بودند. میانگین نمره استاندارد حیطه‌های مختلف آموزش بالینی که توسط دانشجویان و اساتید داده شده بودند، تفاوت معنی‌داری از نظر آماری نداشتند.
نتیجه‌گیری: با توجه به برگزاری مطلوب آموزش در کلینیک سرپایی، گزارش صبحگاهی و ژورنال کلاب از دیدگاه کارورزان و کارآموزان برخی مداخلات آموزشی برای افزایش آگاهی و رعایت بهتر استانداردهای آموزش بالینی وزارت بهداشت، ضروری است.
متن کامل [PDF 877 kb]   (361 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1399/10/20 | پذیرش: 1400/3/12 | انتشار: 1400/3/23

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb