baradaran-binazir M, Heidari F. Comparison Viewpoints of Academic Members and Medical Students about Clinical Teaching Status in the Internal Medicine Wards in Tabriz University of Medical Sciences in Accordance to Ministry of Health Clinical Teaching Standards. jmed 2021; 16 (1) :36-46
URL:
http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1176-fa.html
برادران بی نظیر مریم، حیدری فریبا. مقایسه دیدگاه اساتید و دانشجویان پزشکی در زمینه انطباق وضعیت آموزش بالینی بخشهای داخلی دانشگاه علوم پزشکی با استانداردهای آموزش بالینی وزارت بهداشت. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1400; 16 (1) :36-46
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1176-fa.html
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت ، heidari@hotmail.com
چکیده: (1286 مشاهده)
مقدمه: یک بخش مهم در یک آموزش بالینی موثر، بررسی وضعیت آن میباشد و برای یافتن نقاط قوت و نقاطی که نیاز به ارتقا وجود دارد، مورد استفاده قرار میگیرد. هدف مطالعه حاضر ارزیابی وضعیت آموزش بالینی در بخشهای طب داخلی دانشگاه علوم پزشکی تبریز برمبنای استانداردهای تهیه شده وزارت بهداشت بود.
روش بررسی: یک مطالعه مقطعی از دی ماه الی اسفند ماه 1398 در بخشهای طب داخلی دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام پذیرفت. شرکتکنندگان، همه اساتید و دانشجویان پزشکی بودند که در زمان انجام این تحقیق در بخشها حاضر بودند. ابزار مطالعه یک چک لیست از استانداردها بود شامل چهار حیطهی راند آموزشی، گزارش صبحگاهی، ژورنال کلاب و کلینیک سرپایی. با توجه به تعداد متفاوت گویههای چکلیست در قسمتهای مختلف آن، برای هر قسمت نمره استاندارد محاسبه شد. برای مقایسه نمرات چکلیست اساتید و دانشجویان پزشکی، تحلیل واریانس یک طرفه (ANOVA) مورد استفاده قرار گرفت.
نتایج: بطور کلی، 155 استاد و دانشجوی پزشکی در این مطالعه مشارکت داشتند. در میان آنها، تعداد 58 نفر (4/37 درصد) دانشجوی پزشکی سال پنج، 58 نفر (4/37 درصد) دانشجوی سال آخر پزشکی و 39 نفر (2/25 درصد) عضو هیأت علمی بودند. میانگین نمره استاندارد حیطههای مختلف آموزش بالینی که توسط دانشجویان و اساتید داده شده بودند، تفاوت معنیداری از نظر آماری نداشتند.
نتیجهگیری: با توجه به برگزاری مطلوب آموزش در کلینیک سرپایی، گزارش صبحگاهی و ژورنال کلاب از دیدگاه کارورزان و کارآموزان برخی مداخلات آموزشی برای افزایش آگاهی و رعایت بهتر استانداردهای آموزش بالینی وزارت بهداشت، ضروری است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي دریافت: 1399/10/20 | پذیرش: 1400/3/12 | انتشار: 1400/3/23