دوره 13، شماره 3 - ( فصل پاییز 1397 )                   جلد 13 شماره 3 صفحات 237-229 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kazemipoor M, Hakimian R. Evaluation of reflection level in the field of educational findings among dental students at Shahid Sadoughi University of Medical science in 2017-2018. jmed 2018; 13 (3) :229-237
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-924-fa.html
کاظمی پور مریم، حکیمیان رقیه. بررسی سطح بازاندیشی در زمینه یافته های آموزشی در دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در سال 97-1396. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1397; 13 (3) :229-237

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-924-fa.html


کتابدار، دانشکده دندانپزشکی، گروه دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران. ، hakimianr@gmail.com
چکیده:   (5232 مشاهده)
چکیده
مقدمه: بازاندیشی و تجزیه و تحلیل یافته های آموزشی یکی از اصولی و اساسی ترین مراحل در روند یادگیری محسوب می گردد. از اینرو مطالعه حاضر با هدف بررسی سطح بازاندیشی در زمینه یافته های آموزشی در دانشجویان دوره عمومی رشته دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد انجام شد.
روش بررسی: در این مطالعه توصیفی-مقطعی204 نفر از دانشجویان رشته دندانپزشکی(ترم های 7 تا 12) دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در سال تحصیل97-1396 شرکت نمودند. در این مطالعه از پرسشنامهKember  (Reflection Questionnaire-RQ)  باروایی 82/0 وپایایی (آلفا کرونباخ )78/0استفاده شد. آنالیز داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS 17 و آزمونهای آماریT–test, ANOVA  و ضریب همبستگی پیرسون انجام شد. سطح معنی داری 05/0≥P تعیین گردید.
نتایج: در مطالعه حاضر 204 دانشجوی دوره عمومی دندانپزشکی، شامل 117(4/57درصد) زن و 87 (6/42 درصد) مرد، با میانگین سنی 36/2±17/24سال با دامنه سنی 21 تا 42 سال، شرکت داشتند. میانگین نمره حیطه ی عملکرد از روی عادت 88/2±11/10، حیطه ی درک مطلب 16/4±87/14، بازاندیشی 94/2±04/16 و بازاندیشی انتقادی 58/2±86/13 گزارش گردید. بین سه سال تحصیلی در میانگین سطح بازاندیشی و بازاندیشی نقادانه اختلاف آماری معنی داری وجود داشت(05/0>P). همچنین بین دو گروه سنی (24˂ و24≤ سال) اختلاف آماری معنی داری در حیطه های عملکرد از روی عادت و بازاندیشی نقادانه بود(05/0>P).
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج مطالعه حاضر با افزایش سن و سال تحصیلی سطح عملکرد از روی عادت در دانشجویان دندانپزشکی کاهش یافته است. از اینرو پیشنهاد می گردد که در دانشکده های دندانپزشکی برآموزش بازاندیشی در ترمهای تحصیلی پایین تر تاکید گردد. 
واژه‌های کلیدی: بازاندیشی، بازاندیشی انتقادی، درک مطلب، دانشجویان دندانپزشکی
متن کامل [PDF 1014 kb]   (1238 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1397/4/6 | پذیرش: 1397/6/7 | انتشار: 1397/9/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb