Bazm S, Mazloomi S. Effect of Blog-based education on increasing information literacy of students in Shahid Sadoughi University of Medical Sciences and Health Services.. jmed 2015; 9 (4) :28-35
URL:
http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-91-fa.html
بزم سهیلا، مظلومی سید سعید. بررسی میزان تأثیر آموزش از طریق وبلاگ بر افزایش سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1393; 9 (4) :28-35
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-91-fa.html
1- کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران ، soheila.bazm@gmail.com
چکیده: (12838 مشاهده)
چکیده سابقه و اهداف: انجمن کتابداران آمریکا فردی را باسواد اطلاعاتی تلقی میکند که قادر به تشخیص اطلاعات مورد نیاز، جایابی، ارزیابی و استفاده موثر از اطلاعات مورد نیاز باشد. از آنجایی که سواد اطلاعاتی نقش مؤثری در آموزش و پژوهش دارد ، در این مطالعه میزان تاثیر وبلاگ در افزایش سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان مورد بررسی قرار می گیرد. روش بررسی: این مطالعه که به روش تجربی انجام شد تعداد 60 نفر از دانشجویان دانشکدههای پیراپزشکی، پرستاری مامایی و بهداشت (سال تحصیلی 1388-1387) مورد بررسی قرارگرفتند. نمونهها بهطور تصادفی در دو گروه مورد و کنترل قرار گرفتند. برای گروه مورد برنامه آموزشی از طریق وبلاگ، به مدت 2 ماه ارائه گردید. با استفاده از پیش آزمون و پس آزمون، سواد اطلاعاتی هر دو گروه قبل و بعد از آموزش به وسیله پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت. روایی وپایایی پرسشنامه در سه مرحله برگرداندن پرسشنامه به فارسی، نظرسنجی از اساتید و صاحبنظران و تعیین ضریب آلفا کرونباخ (88/0 (Alfa Cronbach= مورد تأیید قرارگرفت. دادهها با نرمافزارSPSS16 و با استفاده از شاخصهای آماری نظیر میانگین، انحراف معیار و آزمون های آماری من ویتنی، کروسکالوالیس و ویلکاکسون تحلیل شد. یافتهها: 7/36% از جامعه پژوهش مرد و 3/63 % زن بودند. بر اساس یافتههای این تحقیق، میانگین نمره سواد اطلاعاتی قبل از آموزش در دو گروه اختلاف معنیداری نداشت )05/0
P). همچنین نتایج این پژوهش اختلاف میانگین نمره سواد اطلاعاتی قبل و بعد از آموزش را در گروه مورد معنیدار نشان داد )001/0>P). نتیجهگیری: با استنتاج به نتایج این تحقیق، استفاده از وبلاگ به عنوان یک مدل موفق در امر آموزش سواد اطلاعاتی در کتابخانههای دانشگاهی توصیه میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي دریافت: 1391/4/24 | پذیرش: 1393/11/1 | انتشار: 1393/12/25