دوره 13، شماره 3 - ( فصل پاییز 1397 )                   جلد 13 شماره 3 صفحات 267-260 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mohammadi S, shafeian R. Effectiveness educational technologies on learning anatomy lessons from the viewpoint of medical students. jmed 2018; 13 (3) :260-267
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-900-fa.html
محمدی شبنم، شفیعیان ریحانه. تکنولوژی‌های آموزشی موثر بر یادگیری درس آناتومی از دیدگاه دانشجویان پزشکی . مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1397; 13 (3) :260-267

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-900-fa.html


استادیار، مرکز تحقیقات التهاب نروژنیک، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران. ، Shabnammhmmd@yahoo.com
چکیده:   (5834 مشاهده)
چکیده
مقدمه: با رشد و توسعه روز افزون فناوری اطلاعات، همه ابعاد زندگی و از جمله آموزش و یادگیری دستخوش تغییر و تحول شده است. استفاده از ابزارها و تکنولوژی های نوین آموزشی نقش زیادی در ایجاد انگیزه و علاقه دانشجو بازی می کند. لذا هدف از مطالعه حاضر تعیین موثرترین و بیشترین تکنولوژی های آموزشی توسط از دیدگاه دانشجویان پزشکی مقطع علوم پایه در دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 1396 بود.
روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی پیمایشی بود. جامعه آماری شامل دانشجویان مقطع علوم پایه رشته پزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به تعداد70 نفر بود. روش نمونه گیری غیر تصادفی دسترس و ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته و استاندارد بود. میزان روایی محتوایی پرسشنامه با استفاده از نظر متخصصین و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرانباخ 0.8 بدست آمد. در نهایت داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آمار توصیفی (شامل فراوانی، درصد فراوانی) آنالیز شد.
نتایج: از دیدگاه دانشجویان موثرترین وسایل کمک آموزشی برای یادگیری آناتومی نرم افزار های قابل نصب روی گوشی موبایل (42.1%) و کمترین تاثیر مربوط به استفاده از فلش کارت (1%) بود. بیشترین نرم افزارهای مورد استفاده توسط دانشجویان، نرم افزار اطلس آناتومی Netter و نرم افزار سه بعدی3D- essential anatomy  بود. تصاویر و پوسترهای آموزشی (14.9%)، فیلم­های آموزشی آناتومی (14.5%)، مدل­های پلاستیکی (11.1%)، سناریو بالینی (10.6%) و کتاب (5.7%) در رده های بعدی قرار داشتند.
نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد، نرم افزارهای اموزشی بیشتر مورد توجه دانشجویان پزشکی هستند و برای یادگیری اناتومی استفاده می شود.
واژه‌های کلیدی: آناتومی، آموزش، تکنولوژی، نرم افزار
متن کامل [PDF 993 kb]   (1309 دریافت)    
نوع مطالعه: گزارش مورد | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1397/1/9 | پذیرش: 1397/2/29 | انتشار: 1397/9/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb