حیات علی اصغر، کجوری جواد، کهولت نعیمه، امینی میترا، زارع سولماز. دانشجویان پزشکی موفق از چه راهبردهایی برای یادگیری استفاده میکنند؟ . مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1397; 13 (2) :150-160
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-863-fa.html
استادیار. مرکز تحقیقات آموزش بالینی؛ دانشگاه علوم پزشکی شیراز. ایران ، ali.hayat63@gmail.com
چکیده: (6504 مشاهده)
چکیده:
مقدمه: امروزه صاحبنظران از راهبردهای یادگیری بهعنوان یک پیشنیاز حیاتی برای عملکرد موفق در تمامی محیطهای آموزشی نام میبرند، بر همین اساس تحقیق حاضر بررسی میزان استفاده از راهبردهای یادگیری مختلف و رابطه آن با موفقیت تحصیلی دانشجویان پزشکی پرداخته است.
روش بررسی: پژوهش حاضر بهصورت توصیفی-همبستگی در بین دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز صورت گرفت. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان پزشکی مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 95-96 در دانشگاه بودند که تعداد250 دانشجو با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه راهبردهای یادگیری پنتریج و همکاران(1993) بود که در این پژوهش از دو مقیاس راهبردهای فراشناختی؛ شامل زیر مؤلفههای برنامهریزی، نظارت و راهبردهای تنظیم(12 گویه) و مقیاس مدیریت منابع؛ شامل زیر مؤلفههای مدیریت زمان و محیط مطالعه(8 گویه) ، یادگیری از طریق همتا(3 گویه) و جستجوی کمک(4 گویه) استفاده شد و روایی آن بهصورت محتوایی و پایای آن از طریق آلفای کرنباخ مورد تائید قرار گرفت.
نتایج: نتایج نشان داد که بین راهبردهای فراشناختی و مؤلفههای مدیریت منابع(مدیریت زمان و محیط یادگیری، یادگیری از طریق همتایان و جستجوی کمک) با عملکرد تحصیلی دانشجویان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد(p≤ 0.01). همچنین از بین مؤلفههای راهبردهای یادگیری، مؤلفه راهبردهای فراشناخت با ضریب بتای(144/0) و مدیریت زمان و محیط مطالعه با ضریب بتای (277/0) توانایی پیشبینی عملکرد تحصیلی دانشجویان را داشتند. نتایج نشان داد که دانشجویان مقاطع مختلف(فیزیوپات، اینترن، اکسترن) و دانشجویان دختر و پسر در میزان استفاده از راهبردهای مختلف یادگیری تفاوت معناداری با یکدیگر نداشتند.
نتیجهگیری: نتایج بهدستآمده از تحقیق حاضر اهمیت راهبردهای یادگیری فراشناختی و مدیریت منابع را در پیشبینی عملکرد تحصیلی دانشجویان نشان داد. بر همین اساس میتوان اذعان داشت که استفاده از این تدابیر و راهبردها به افزایش یادگیری در دانشجویان منجر میشود.
واژههای کلیدی: راهبردهای یادگیری، موفقیت تحصیلی، دانشجویان پزشکی
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي دریافت: 1396/10/2 | پذیرش: 1397/1/22 | انتشار: 1397/7/16