Pourfatemi A, Momenimahmouei H. The relationship between perceived educational justice and awareness of the future of career with academic enthusiasm among the students of a University of Medical Sciences. jmed 2019; 13 (4) :332-344
URL:
http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-859-fa.html
پورفاطمی علی، مومنی مهموئی حسین. بررسی رابطه ادراک از عدالت آموزشی و آگاهی از آینده شغلی با اشتیاق تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی . مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1397; 13 (4) :332-344
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-859-fa.html
1- استادیار، دانشگاه آزاد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد تربت حیدریه، تربت حیدریه، ایران .
چکیده: (5391 مشاهده)
چکیده
مقدمه: هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه ادراک از عدالت آموزشی و آگاهی از آینده شغلی با اشتیاق تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گناباد میباشد.
روش بررسی: این تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی میباشد. در این پژوهش، ویژگیهای ادراک از عدالت آموزشی و آگاهی از آینده شغلی به عنوان متغیرهای پیشبین و اشتیاق تحصیلی به عنوان متغیر ملاک در نظر گرفته شده بود. جامعهی آماری این پژوهش کلیه دانشجویان مقاطع کاردانی، کارشناسی پیوسته و دکتری عمومی دانشگاه علوم پزشکی گناباد مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 1396-1395 به تعداد 1143 نفر بود. نمونه آماری به تعداد 275 نفر و بر اساس روش طبقهای متناسب با حجم و به صورت چند مرحلهای انتخاب شد. ابزارهای پژوهش عبارت از پرسشنامه اشتیاق تحصیلی، پرسشنامه آگاهی از آینده شغلی و پرسشنامه ادراک از عدالت آموزشی بودند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از رگرسیون چند متغیره و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد.
نتایج: نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد %16 از تغییرات واریانس نمرات اشتیاق تحصیلی با ادراک از عدالت آموزشی و آگاهی از آینده شغلی قابل پیش بینی است. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین اشتیاق تحصیلی و ادراک از عدالت آموزشی(P<0.01 , R=0/357) و آگاهی از آینده شغلی (P<0.01, R=0/405) رابطه وجود دارند.
نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاکی از وجود ادراک از عدالت آموزشی و آگاهی از آینده شغلی با اشتیاق تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بود، این نتایج نشان داد که وجود ادراک مثبت از عدالت آموزشی و آگاهی از آینده شغلی دانشجویان علوم پزشکی میتواند موجب بهبود و افزایش اشتیاق تحصیلی آنها گردد.
لذا در همین راستا پیشنهاد میگردد مدیران آموزشی دانشگاه علوم پزشکی در برنامهریزیهای آموزشی به ادراک از عدالت آموزشی و آگاهی از آینده شغلی در دانشجویان و افزایش علاقه و اشتیاق آنان به تحصیل توجه نمایند.
واژههای کلیدی: ادراک، عدالت آموزشی، آگاهی از آینده شغلی، اشتیاق تحصیلی
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي دریافت: 1396/9/20 | پذیرش: 1397/1/22 | انتشار: 1397/12/21