فیروزی محمدرضا، امانی معصومه، جورکش فاطمه. بررسی اثربخشی الگوی مسالهمحوری دیوید مریل در آموزش روش تحقیق در مامایی. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1397; 13 (1) :2-15
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-841-fa.html
. دانشجوی کارشناسی رشته پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد لارستان، ایران1 ، m.firouzi20@yahoo.com
چکیده: (7164 مشاهده)
مقدمه: پیشرفت جوامع وابستگی انکارناپذیری به سطح آموزش، تحصیلات و گسترش کمی و کیفی نظام آموزشی و به ویژه نظام آموزش عالی دارد. این امر مهم در دانشگاه¬های علوم پزشکی ازاهمیت بسزایی برخوردار می¬باشد. با توجه به اهمیت الگوی مساله محوری در افزایش اثربخشی آموزش به طور کلی، هدف این پژوهش، معرفی مدل اثربخش مساله محور در ارتباط با آموزش علوم پزشکی می¬باشد.
روش بررسی: پژوهش حاضر از لحاظ هدف تحقیق با توجه به اهداف پژوهش، جزء پژوهش های کاربردی می باشد. از منظر نحوه ی گردآوری داده ها، در مجموعه تحقیقات شبه آزمایشی (گروه های نامتعادل) قرار می گیرد. جامعه¬ی آماری این پژوهش شامل کلیه¬ی دانشجویان دانشکده مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لارستان در سال 1395می¬باشند. که با استفاده از نمونه گیری در دسترس تعداد 43 نفر از شرکت کنندگان در درس روش تحقیق رشته ی مامایی، برای این پژوهش انتخاب شدند، که به صورت تصادفی ساده از این تعداد، گروهی 23 نفره از دانشجویان در گروه آزمایش و گروهی 20 نفره در گروه کنترل قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش شامل دو پرسشنامه نگرش و رضایت و همچنین یک آزمون پایان دوره بود. روایی تمامی ابزارها با استفاده از روایی محتوایی سنجیده شد. میزان پایایی پرسشنامه رضایت و نگرش با استفاده از روش آلفای کرونباخ به ترتیب 87 و 83 درصد و میزان پایایی آزمون پایان دوره با استفاده از روش کودرریچاردسون 91 درصد محاسبه گردید.
نتایج: نتایج پژوهش حاضر به طور کلی حاکی از بهبود آموزش روش تحقیق در رشته ی مامایی در سه زمینه¬ی نگرش(000/0>p ) رضایت (000/0>p ) و یادگیری (000/0>p ) فراگیران بر اثر کاربست الگوی اصول اولیه¬ی آموزش از دیوید مریل می¬باشد.
نتیجه گیری: انتظار می¬رود با توجه به نتایج این پژوهش، از این الگو در علوم پزشکی به طور کلی و آموزش مامایی به طور ویژه استفاده شود.
کلمات کلیدی: آموزش، مامایی، طراحی آموزشی
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي دریافت: 1396/7/19 | پذیرش: 1396/9/8 | انتشار: 1397/3/1