دوره 12، شماره 4 - ( زمستان 1396 )                   جلد 12 شماره 4 صفحات 292-282 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Misaii H, Mohammadimehr M. Evaluating the quality of educational services based on student's viewpoint according to SERVQUAL model in the Faculty of Mathematical, Statistical and Computer Sciences at Tehran University. jmed 2018; 12 (4) :282-292
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-838-fa.html
میسایی حسن، محمدی مهر مژگان. ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی از دیدگاه دانشجویان بر اساس مدل سروکوآل در دانشکده‌ی ریاضی، آمار و علوم کامپیوتر دانشگاه تهران. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1396; 12 (4) :282-292

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-838-fa.html


دانش‌آموخته کارشناسی ارشد آمار، ایران، تهران، دانشگاه تهران ، hasanmisaii14@gmail.com
چکیده:   (7184 مشاهده)
اهداف: ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی در دهه¬های اخیر یکی از مهمترین مسائل آموزش عالی است. مدل سروکوآل (مدل تحلیل شکاف) به ارزیابی کیفیت خدمات از دیدگاه مشتریان می¬پردازد. با بررسی شکاف بین انتظارات و ادراکات دانشجویان از کیفیت خدمات آموزشی، می¬توان به برنامه¬¬ای مناسب جهت ارتقا کیفیت خدمات آموزشی دست یافت. این مطالعه به منظور ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی دانشکده¬ی ریاضی، آمار و علوم کامپیوتر دانشگاه تهران بر اساس مدل سروکوآل انجام شده است.
روش¬ها: این مطالعه به روش تحلیلی- مقطعی بر روی تعداد 220 نفر از دانشجویان دانشکده¬ی ریاضی، آمار و علوم کامپیوتر دانشگاه تهران انجام شد. نمونه¬گیری به روش تصادفی ساده بود. برای جمع¬آوری داده¬ها از پرسشنامه استاندارد سروکوآل در دو بخش استفاده گردید. تجزیه و تحلیل داده¬ها با استفاده از نرم¬افزار SPSS22 و با کمک آمار توصیفی و آزمون¬های کولموگروف–اسمیرنوف، تی–تست، آنالیز واریانس یک¬طرفه و رگرسیون لجستیک انجام شد.
یافته¬ها: در تمامی ابعاد کیفیت خدمات آموزشی شکاف منفی وجود داشت. بیشترین میزان مربوط به بُعد پاسخگویی (680/1-) و کمترین میزان مربوط به بُعد همدلی (890/0-) بود. در ابعاد پاسخگویی و فیزیکی در سطوح جنسیت تفاوت معناداری وجود داشت. ابعاد مختلف کیفیت در سطوح رشته¬ی تحصیلی دارای تفاوت معناداری بود. بر اساس رگرسیون لجستیک، متغیرهای جنسیت و رشته-ی تحصیلی پیشگویی¬کننده¬های مناسبی برای شکاف کیفیت بودند.
نتیجه¬گیری: انتظارات دانشجویان فراتر از ادارک آنها از کیفیت خدمات آموزشی است. در جهت بهبود کیفیت خدمات آموزشی باید ابعاد پاسخگویی و همدلی در اولویت قرار گیرند.
کلیدواژه¬ها: مدل سروکوآل، مدل تحلیل شکاف، کیفیت، آنالیز واریانس یک¬طرفه، رگرسیون لجستیک
 
متن کامل [PDF 557 kb]   (1805 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1396/7/15 | پذیرش: 1396/9/8 | انتشار: 1396/12/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb