دوره 12، شماره 4 - ( زمستان 1396 )                   جلد 12 شماره 4 صفحات 238-227 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

abbasikasani H, haji zeynalgabedini M, raisi A. Pathology of University of Medical Sciences E-learning System based on Khan Model . jmed 2018; 12 (4) :227-238
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-825-fa.html
عباسی کسانی حامد، حاجی زین العلابدینی محسن، رئیسی امین. آسیب‌شناسی نظام یادگیری الکترونیکی دانشگاه‌های علوم پزشکی بر اساس مدل خان . مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1396; 12 (4) :227-238

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-825-fa.html


دانشجوی دکتری فناوری اطلاعات در آموزش عالی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران ، hamed.abbasikasani@gmail.com
چکیده:   (9281 مشاهده)
مقدمه: فناوری اطلاعات و ارتباطات موجب ظهور شیوه¬های نوین آموزش و یادگیری شده است. یادگیری الکترونیکی نیز یکی از شیوه-های نوین یادگیری در عصر حاضر است؛ بنابراین برای کارآمدی نظام یادگیری الکترونیکی باید آسیب¬هایی که بر سر راه آن وجود دارد را شناسایی و رفع کرد. هدف پژوهش حاضر نیز تبیین آسیب¬های نظام یادگیری الکترونیکی دانشگاه¬های علوم پزشکی شهر تهران بر اساس مدل خان می¬باشد.
روش بررسی: این پژوهش، یک پژوهش کیفی با رویکرد تحلیل محتوا از نوع مقوله¬بندی هست. جامعه آماری پژوهش را اساتید و کارشناسان بخش یادگیری الکترونیکی دانشگاه¬های علوم پزشکی سطح شهر تهران تشکیل دادند که از روش نمونه¬گیری هدفمند برای انتخاب آن¬ها استفاده شد و تعداد «8 نفر» به‌عنوان نمونه¬ پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش نیز مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. برای تحلیل یافته¬های حاصل از مصاحبه نیز از روش تحلیل محتوا به شیوه مقوله‌بندی استفاده شد.
نتایج: بر اساس مدل خان، آسیب های نظام یادگیری الکترونیکی دانشگاه ها مورد بررسی در ابعاد ذیل طبقه بندی شد که شامل |"بُعد آموزشی" شامل مؤلفه¬های برنامه¬ریزی آموزشی، منابع انسانی، ساختار سازمانی، روش تدریس، و محتوای آموزشی؛ از "بُعد فناورانه" شامل مؤلفه¬های زیرساخت، کیفیت، و امنیت؛ از "بُعد طراحی رابط کاربری" شامل مؤلفه¬های دانش پایه، شفافیت، سازماندهی مجدد محتوا؛ از "بُعد ارزشیابی" شامل مؤلفه¬های استاندارد ارزشیابی، و اجرای ارزشیابی؛ از "بُعد مدیریت" شامل مؤلفه-های برنامه¬ریزی، ساختار سازمانی، و دیدگاه مدیران؛ از "بُعد اخلاقی" شامل مؤلفه¬های جایگاه آموزش الکترونیکی، اخلاق حرفه¬ای، و قانون و مقررات؛ از "بُعد سازمانی" شامل مؤلفه¬های تغییر، سیاستگذاری، نگرش، هدف¬گذاری؛ و از بُعد پشتیبانی شامل مؤلفه¬های سرمایه¬گذاری، و منابع علمی می¬باشد
نتیجه¬گیری: با توجه به یافته¬های پژوهش، نظام یادگیری الکترونیکی دانشگاه¬های علوم پزشکی به‌عنوان یک نظام نوین در عرصه آموزش و یادگیری، دارای آسیب¬های متعددی است و دانشگاه¬های علوم پزشکی باید سعی کنند تا با شناسایی آسیب¬های هر بخش نظام یادگیری الکترونیکی، نسبت به رفع آسیب¬ها اقدام نمایند و زمینه پیشرفت این نوع آموزش در علوم پزشکی را فراهم نمایند.
کلمات کلیدی: آسیب¬شناسی، یادگیری، یادگیری الکترونیکی، مدل خان، دانشگاه علوم پزشکی.

 
متن کامل [PDF 376 kb]   (4222 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1396/6/3 | پذیرش: 1396/8/7 | انتشار: 1396/12/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb