فرج پور آرزو، مصطفویان زهرا، راه چمنی محمدعلی. آموزش تعهد حرفه ای در درس آناتومی و سالن تشریح جسد . مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1396; 12 (4) :246-256
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-823-fa.html
گروه پزشکی اجتماعی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایرانT مشهد- خیابان امام خمینی 14، دانشکده پزشکی دکتر محمد شاهین فر ، dr.mostafavian@mshdiau.ac.ir
چکیده: (9045 مشاهده)
سابقه و اهداف: آموزش اخلاق و تعهد حرفه ای در پزشکی منحصر به آموزش بالینی نیست. در استراتژی ادغام عمودی در آموزش پزشکی قرن 21،دروس علوم پایه نیز می توانند آغازگر آموزش مفاهیمی چون تعهد حرفه ای، تفکر انتقادی، برقراری ارتباط موثر،تعامل، مشارکت و یادگیری خودمحور باشند.
روش بررسی: این مطالعه به روش مروری و با استفاده از جستجوی کلمات کلیدی "سوگند جسد"، "تعهد حرفه ای"، "کالبدشکافی جسد"، "ملاحظات اخلاقی"، در پایگاه های داده google scholar, SID, Pub med و به زبان فارسی و انگلیسی از سال 2002 تا 2017 انجام شد. در این مرور متون 26 مقاله کامل در مورد ارتباط تعهد حرفه ای و آموزش درس آناتومی مورد مطالعه قرار گرفت.
یافته ها: درس آناتومی مبدا ورود به حرفه پزشکی است و اجساد انسانی به طور معمول برای درک مستقیم و یادگیری ساختار بدن انسان که پایه درک مبانی بیماری ها و معاینات بالینی است به کار رفته و اغلب به ابعاد اخلاقی و انسانی آن توجه نمیشود، از این فرصت باید جهت توسعه نگرش های اخلاقی، دلسوزی، شفقت و نوعدوستی بهره برد. صاحب جسد بدن خود را جهت ارتقای آموزش پزشکی و خدمت به جامعه اهدا نموده است و دانشجویان بایستی این سخاوت و مروت را پاس داشته و این پیکرهای بی روح را به عنوان اولین بیمار و مربیان خاموش تکریم نمایند.
نتیجه گیری: برگزاری مراسم رسمی چون سوگند جسد در ابتدای دوره آموزش آناتومی و یا تجلیل و یادبود در انتهای سال تحصیلی و نیز استفاده از روش های آموزش و ارزیابی پروفشنالیسم و تعهد حرفه ای در طی آموزش آناتومی از جمله فعالیت هایی است که جهت ترویج آموزش پروفشنالیسم و اخلاق پزشکی توصیه می گردد.
کلمات کلیدی: تعهد حرفه ای، سالن تشریح ، کالبد شکافی، جسد، سوگند جسد
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي دریافت: 1396/5/24 | پذیرش: 1396/8/14 | انتشار: 1396/12/26