دوره 13، شماره 2 - ( تابستان 1397 )                   جلد 13 شماره 2 صفحات 139-114 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

akbari Z. The Need to Develop and Incorporate the Soft Skills (General) Courses into the Educational Curriculum of Medical Sciences' students . jmed 2018; 13 (2) :114-139
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-810-fa.html
اکبری زهرا. ضرورت تهیه و تدوین و گنجاندن واحد درسی مهارتهای نرم یا عمومی لازم برای دانشجویان علوم پزشکی در برنامه درسی آنها. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1397; 13 (2) :114-139

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-810-fa.html


استادیار،گروه زبان انگلیسی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران ، akbari@mng.mui.ac.ir
چکیده:   (8418 مشاهده)
مقدمه: در تجزیه و تحلیل وضعیت آموزشی دانشگاهها و نیاز¬های آموزش عالی کشور می¬توان عنوان کرد که اموزش عالی کنونی، نیازها و مهارتهای آموزشی (تحصیلی) و شغلی (حرفه ای) رایج و ضروری فراگیران را منعکس نمی¬ کند و برنامه ریزی درسی باید با تاکید بر شایستگی های علمی(تخصصی)، عملی و مهارتی فراگیران از نو سازمان¬دهی شود. از جمله مهارتهایی که نیاز مبرم به آموزش آنها در دانشگاههای ما وجود دارد مهارتهای نرم می¬باشند. به همین دلیل محقق درصدد برآمد تا چارچوبی از مهارتهای نرم لازم و پایه را که دانشجویان پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از بدو ورود خود به دانشگاه تا پایان تحصیلات دانشگاهی باید در برنامه درسی خود داشته باشند تهیه نماید.
روش بررسی: مطالعه حاضر یک مطالعه کیفی با رویکرد قراردادی می¬باشد که در سال تحصیلی 95-96 انجام گرفت. به این صورت که از طریق نمونه¬گیری هدفمند ادراکات، دیدگاهها، انتظارات و نیازهای 57 دانشجوی کارشناسی ارشد رشته¬های مامایی (14نفر)، پرستاری (35 نفر) و اتاق عمل (8 نفر) و 12 نفر از اساتید هر رشته در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در زمینه مهارتهای نرم و اثربخشی دوره¬های تخصصی هر رشته جهت دستیابی به اهداف آموزشی آن دوره¬ها بررسی شدند. کلیه این دانشجویان هم زمان با تحصیل در محیط¬های بالینی نیز مشغول به کار بودند و اساتید آنها نیز در هر گروه، تجربه کار بالینی داشتند. در این تحقیق جمع-آوری اطلاعات از طریق مرور تحقیقات انجام شده در این زمینه، مصاحبه فردی و گروهی عمیق نیمه ساختار یافته با اساتید، مصاحبه فردی با دانشجویان، مشاهده رفتار و عملکرد تحصیلی دانشجویان توسط محقق و یادداشت برداری انجام شد تا به اشباع اطلاعات رسیدیم. هم زمان، مشاهدات اساتید تخصصی این دانشجویان در این دو نیمسال از نظر اثربخش بودن عملکرد درسی، پژوهشی و بالینی دانشجویان صورت گرفت. مصاحبه ها با رضایت شرکت کنندگان ضبط و بازنویسی شدند. سپس با استفاده از تحلیل درون مایه ای، داده ها در دسته ها و طبقاتی قرار گرفتند و زیرگروه¬ها و ویژگی¬های آنها نیز استخراج شدند. جهت حصول دقت و استحکام داده¬ها، معیار مقبولیت، قابلیت انتقال، قابلیت وابستگی و قابلیت اعتماد داده¬ها مورد بررسی قرار گرفت.
نتایج: در مطالعه حاضر، از تجزیه و تحلیل داده¬ها، هفت تم اصلی برای مهارتهای نرم مورد نیاز دانشجویان به همراه درون¬مایه¬های فرعی آنها استخراج شد. نتایج نشان داد که انتظارات آموزشی آنها متنوع می¬باشد. این مهارتها شامل مهارتهای فردی، معنوی، بهداشتی، اموزشی-تحصیلی، حرفه ای، عاطفی و ارتباطی می¬باشد.
نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه نشان داد که دانشجویان نیاز مبرمی به مهارتهای نرم دارند تا بوسیله آنها بتوانند کیفیت زندگی و عملکرد فردی، آکادمیک، شغلی و اجتماعی خود را ارتقاء بخشند. با این وجود، این مهارتها در طول دوران تحصیل فراگیران مورد توجه کافی قرار نگرفته¬اند. بنابراین، برنامه درسی سنتی اموزش فراگیران جهت تربیت فارغ التحصیلان کارآمد نیاز به بازنگری و اصلاح دارد. تجدید نظر در دروس هر رشته به منظور اطمینان از اینکه محتوای دروس پاسخگوی نیازهای فراگیران به صورت همه جانبه باشد، باید با همکاری مشترک و هم فکری مداوم دانشجویان، فارغ التحصیلان، شاغلین، اساتید دانشگاهی، والدین، سیاست گزاران این امر در اموزش پرورش، آموزش عالی و مراکز استخدامی صورت پذیرد.
واژه‌های کلیدی: شایستگی، آموزش بهداشتی درمانی، سرفصل درسی، ارائه دهندگان خدمات بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، مطالعه کیفی
 
متن کامل [PDF 772 kb]   (2784 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1396/4/31 | پذیرش: 1396/11/7 | انتشار: 1397/5/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb