دوره 12، شماره 1 و 2 - ( بهار و تابستان 1396 )                   جلد 12 شماره 1 و 2 صفحات 113-100 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Malekipour A. Serious games in medical education: Why, what and how. jmed 2017; 12 (1 and 2) :100-113
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-791-fa.html
ملکی پور احمد، رضائیان کوروش، خزایی لیلا. بازی‌های جدی در آموزش پزشکی: چرایی، چیستی، چگونگی . مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1396; 12 (1 و 2) :100-113

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-791-fa.html


دانشجو دکتری برنامه‌ریزی درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی،دانشگاه تهران، تهران، ایران ، malekipour@ut.ac.ir
چکیده:   (8459 مشاهده)

مقدمه: امروزه بهره‌گیری از راهبردهایی یاددهی-یادگیری مطلوب نقش بی‌بدیلی را در بهبود فرایند یادگیری آموزش پزشکی و کسب شایستگی‌های لازم برای فراگیران ایفا می‌کند. هدف پژوهش حاضر بررسی چیستی، چرایی و چگونگی بازی‌های جدی به‌عنوان یک روش اثربخش در آموزش پزشکی است. 
روش بررسی: پژوهش حاضر مروری است و با جستجو واژهای کلیدی؛ همچون مفهوم شناسی بازی‌های جدی، آموزش پزشکی، نمونه‌های کاربردی بازی‌های جدی، تجارب دانشگاه‌ها و راهکارهای بازی‌های جدی در پایگاه‌های داده‌های معتبر جهانی از جمله؛ Scopus، Science direct، Google Scholar، Taylor & Francis و همچنین پایگاه‌های داخلی مثل MagIran، NoorMags و پایگاه جهاد دانشگاهی سعی گردید، درک و تفسیر موضوع در راستای پاسخگویی به سؤالات تحقیق به پیش برود. جستجو به زبان انگلیسی انجام شده است.
نتایج: نتایج نشان داد که بازی‌های جدی به دلیل ایجاد حس تحریک‌کنندگی و به چالش کشیدن کاربران برای کشف مسئله در آموزش و یادگیری فراگیران به شکل گسترده‌ای در آموزش پزشکی ترویج پیدا کرده‌اند، این روش علاوه بر جذابیت و سرگرمی برای فراگیران به یک محیط همه‌جانبه مجازی اشاره دارد که یک موقعیت واقعی برای رشد و توسعه شایستگی‌های مختلف در فراگیران را فراهم می‌آورد. 
نتیجه گیری: در این بازی‌های از آنجایی که فراگیر شخصاً همراه با علاقه و سرگرمی به‌طور عمیق در مسئله درگیری می‌شود، لذا بهره‌گیری از این راهبرد نقش بسزایی را در کسب شایستگی‌های لازم برای فراگیران در آموزش پزشکی دارد. 

متن کامل [PDF 919 kb]   (2722 دریافت)    
نوع مطالعه: مروري | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1396/1/22 | پذیرش: 1396/6/14 | انتشار: 1396/6/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb