مقدمه: امروزه بهرهگیری از راهبردهایی یاددهی-یادگیری مطلوب نقش بیبدیلی را در بهبود فرایند یادگیری آموزش پزشکی و کسب شایستگیهای لازم برای فراگیران ایفا میکند. هدف پژوهش حاضر بررسی چیستی، چرایی و چگونگی بازیهای جدی بهعنوان یک روش اثربخش در آموزش پزشکی است.
روش بررسی: پژوهش حاضر مروری است و با جستجو واژهای کلیدی؛ همچون مفهوم شناسی بازیهای جدی، آموزش پزشکی، نمونههای کاربردی بازیهای جدی، تجارب دانشگاهها و راهکارهای بازیهای جدی در پایگاههای دادههای معتبر جهانی از جمله؛ Scopus، Science direct، Google Scholar، Taylor & Francis و همچنین پایگاههای داخلی مثل MagIran، NoorMags و پایگاه جهاد دانشگاهی سعی گردید، درک و تفسیر موضوع در راستای پاسخگویی به سؤالات تحقیق به پیش برود. جستجو به زبان انگلیسی انجام شده است.
نتایج: نتایج نشان داد که بازیهای جدی به دلیل ایجاد حس تحریککنندگی و به چالش کشیدن کاربران برای کشف مسئله در آموزش و یادگیری فراگیران به شکل گستردهای در آموزش پزشکی ترویج پیدا کردهاند، این روش علاوه بر جذابیت و سرگرمی برای فراگیران به یک محیط همهجانبه مجازی اشاره دارد که یک موقعیت واقعی برای رشد و توسعه شایستگیهای مختلف در فراگیران را فراهم میآورد.
نتیجه گیری: در این بازیهای از آنجایی که فراگیر شخصاً همراه با علاقه و سرگرمی بهطور عمیق در مسئله درگیری میشود، لذا بهرهگیری از این راهبرد نقش بسزایی را در کسب شایستگیهای لازم برای فراگیران در آموزش پزشکی دارد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |