دوره 12، شماره 3 - ( پاییز 1396 )                   جلد 12 شماره 3 صفحات 184-171 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sabz Makan L, KeikavoosiArani L, hoseini S, ali akbarpor S. The relationship between self-regulation learning strategies, motivational beliefs and the academic performance of students at Alborz University of Medical Sciences in 2016. jmed 2017; 12 (3) :171-184
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-786-fa.html
سبزمکان لیلا، کیکاوسی آرانی لیلا، حسینی شیوا، علی اکبرپور سارا. بررسی رابطه راهبرد های یادگیری خود تنظیمی و باور های انگیزشی با عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی البرز در سال 1395. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1396; 12 (3) :171-184

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-786-fa.html


استادیار، گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی،دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران. ، leila_keikavoosi@yahoo.com
چکیده:   (8626 مشاهده)

مقدمه: براساس نظریه یادگیری خود تنظیمی، مؤلفه های شناخت، انگیزش و کنش وری تحصیلی یک مجموعه در هم تنیده و مربوط به هم در نظر گرفته می شوند. هدف ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ بررسی رابطه راهبرد های یادگیری خود تنظیمی و باور های انگیزشی با عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی البرز ﺑــﻮد.
روش بررسی: این پژوهش از نوع توصیفی بود جامعه آن را کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی البرز در سال 1395 تشکیل دادندکه 352 ﻧﻔــﺮ از داﻧﺸــﺠﻮﻳﺎن با روش طبقه ای متناسب با سهم اﻧﺘﺨﺎب شدند. ابزار ﺟﻤــﻊ آوری داده ها ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ی راهبردهای یادگیری خودتنظیمی ( MSLQ ) بود و برای اندازه گیری عملکرد تحصیلی از معدل نمرات دانشجویان استفاده شد. در تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS 19 و آزمون های آنالیز واریانس یکطرفه، تی مستقل و ضریب هم بستگی پیرسون استفاده شد.
نتایج: بین عملکرد تحصیلی و حوزه شناختی رابطه معنی دار و مثبت وجود دارد (05/0 > p ) در حالی که حوزه ی فراشناختی با عملکرد تحصیلی رابطه ی معنی داری را نشان نداد. به طور کلی هر چقدر معدل دانشجویان بالاتر بود میانگین حوزه ی شناختی و میانگین باور های انگیزشی بیشتر بود.
نتیجه گیری: به نظر می رسد با طراحی مداخله آموزشی استراتژی¬های یادگیری خودتنظیمی و تقویت باورهای انگیزشی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی البرز بتوان تاثیر بسزایی در پیشرفت تحصیلی دانشجویان گذاشت.

 

متن کامل [PDF 701 kb]   (2155 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1395/12/18 | پذیرش: 1396/6/29 | انتشار: 1396/9/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb