دوره 12، شماره 1 و 2 - ( بهار و تابستان 1396 )                   جلد 12 شماره 1 و 2 صفحات 64-51 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zarejamalabadi M, Mehdad A, Manshaee G, Afshani S. Predicting academic performance through perceptions of the family atmosphere with the mediation of creative thinking. jmed 2017; 12 (1 and 2) :51-64
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-785-fa.html
زارع جمال آبادی محمود، مهداد علی، منشئی غلامرضا، افشانی سید علیرضا. مدل ساختاری پیش بینی عملکرد تحصیلی از طریق ادراکات جو خانواده با میانجی گری تفکر خلاق . مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1396; 12 (1 و 2) :51-64

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-785-fa.html


دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، اصفهان، ایران ، zaregamal@yahoo.com
چکیده:   (8224 مشاهده)

مقدمه: ادراکات جو خانواده و تفکر خلاق بر عملکرد تحصیلی اثر می گذارند. پژوهش حاضر به منظور بررسی پیش بینی عملکرد تحصیلی از طریق ادراکات جو خانواده با میانجی گری تفکر خلاق، در دانشگاه فرهنگیان یزد انجام شده است.
روش بررسی:  پژوهش حاضر از نوع تحقیقات همبستگی با استفاده از روش «الگوی علّی» بود. جامعه آماری شامل 1064 نفر، از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان یزد در سال تحصیلی 96-95 بود که مبتنی بر جدول مورگان و با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی به تفکیک جنس و ترم تحصیلی، 405 نفر دانشجو انتخاب شدند. ابزارهای اندازه گیری شامل پرسشنامه " ادراکات والدین گرولنیک" و پرسشنامه "تفکر خلاق تورنس" با 60 گویه سه گزینه ای بود. معدل ترم قبل نیز، به عنوان شاخص عملکرد تحصیلی محسوب شد. داده های حاصل از پرسشنامه¬ها در دو بخش توصیفی و استنباطی و با استفاده از آزمون‌های آماری و رویکرد مدل¬سازی معادله ساختاری توسط نرم افزارهای SPSS و  AMOSبررسی شده¬اند.
نتایج: متغیرهای مستقل ادراکات جو خانواده و تفکر خلاق در مجموع 29 درصد از واریانس متغیر عملکرد تحصیلی را تبیین کردند. اثر غیرمستقیم ادراکات جو خانواده نیز بر متغیر عملکرد تحصیلی به لحاظ آماری معنادار بود(001/0 < p). بنابراین متغیر تفکر خلاق در رابطه بین ادراکات جو خانواده با متغیر عملکرد تحصیلی نقش میانجی ایفا می¬کند.
نتیجه‌گیری: از آنجا که هم ادراکات جو خانواده و هم تفکر خلاق، بطور معناداری بر روی عملکرد تحصیلی مؤثرند؛ بنابراین نقش رفتاری والدین نسبت به فرزندان و آموزش تفکر خلاق، بسیار مهم است که ضرورت توجه بیشتر والدین را می طلبد.

متن کامل [PDF 754 kb]   (3375 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسي
دریافت: 1395/12/13 | پذیرش: 1396/3/6 | انتشار: 1396/6/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb