مقدمه: خلاقیت مؤلفه اساسی عملکرد پرستاری است. نارسایی در ترغیب پرستاران به خلاقیت میتواند از توسعه نوآوری در دانش و عملکرد آنان ممانعت کند؛ لذا کشف روشهای توسعه آن در آموزش پرستاری اهمیت دارد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه میزان خلاقیت در دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در سال 1394 انجام شد.
روش بررسی: مطالعه حاضر به روش توصیفی- مقطعی از طریق نمونهگیری آسان روی کلیه دانشجویان کارشناسی پرستاری (172 نفر) و کارشناسی ارشد مراقبتهای ویژه (42 نفر) انجام شد. آزمون خلاقیت عابدی مشتمل بر 60 سؤال در 4 زیر مقیاس سیالی، بسط، ابتکار، انعطافپذیری توسط دانشجویان تکمیل شد. ثبات درونی آزمون خلاقیت با آلفای کرونباخ ارزیابی گردید (83/0=r). دادهها با نرمافزار آماری SPSS تحلیل شد.
نتایج: نتایج نشان داد 5/64%(138 نفر) آنان دختر و 5/35% (76 نفر) پسر بودند. میانگین نمره خلاقیت در دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد به ترتیب 52/13±93/129 و 19/12±00/135 بود. آزمون تی مستقل تفاوت معناداری را بین نمره کل خلاقیت دو گروه نشان داد (05/0p<)؛ همان آزمون تفاوت معنادار در زیر مقیاس انعطافپذیری همراه با میانگین نمره بالاتر در دانشجویان کارشناسی ارشد نشان داد (05/0p<).
نتیجهگیری: ازآنجاکه تفکر خلاق، تعامل شبیهسازیشده با محیط است برای کم کردن فاصله از سطح مطلوب خلاقیت در دانشگاهها باید محیطهای آموزشی حمایتکنندهای را خلق نمود. پیشنهاد میگردد اساتید از فنون ویژه بالا بردن سطح آفرینندگی دانشجویان مانند بارش مغزی، مهارتهای پژوهشی، یادگیری اکتشافی، شیوه مطالعه آفریننده و... استفاده کنند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |