سابقه و اهداف: در دهههای اخیر، لزوم تجدید نظر در روش یکسویه تدریس و استفاده از روشهای دوسویه و فعال یادگیری از سوی سیستمهای آموزشی، احساس شده و کاربرد این روشها در آموزش علوم پزشکی گسترش یافته است. پژوهش حاضر، به منظور ارزیابی روشهای آموزشی دو جانبه و تکلیف محور نسبت به روش یکسویه مرسوم آموزش دانشجویان دوره کارشناسی طراحی و اجرا گردید.
روش بررسی: این مطالعه توصیفی- مقطعی بر روی 45 نفر از دانشجویان ترم سوم کارشناسی اتاق عمل و هوشبری که واحد روش تحقیق را اخذ کرده بودند انجام شد. ابزار سنجش میزان رضایت دانشجویان، پرسشنامه پایا و روا شامل 10 سؤال بود. تجزیه و تحلیل دادهها با نرم افزار SPSS صورت گرفت .
یافتهها: بر اساس یافتههای پژوهش کلیه دانشجویان علاقه و رضایتمندی بیشتری نسبت به روش تدریس دو جانبه و تکلیف محور اظهار نمودند. 3/56% آنان کاملاً موافق و 8/43% موافق بودند. دانشجویان بیشترین نمره (56/3) را به انجام تکلیف (پروژه) در حین ترم به عنوان یک روش یادگیری دادند.
نتیجه گیری: رضایت بالای دانشجویان از روشهای تدریس دو جانبه و تکلیف محور میتواند نشان دهنده یادگیری مؤثرتر و عمیقتر فراگیران در مقایسه با روشهای یکسویه تدریس باشد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |