مقدمه: عدالت در آموزش به معنای فراهم آوردن فرصتهای آموزشی برابر برای دانشجویان است، که اغلب برابری در برخوردهای اساتید با دانشجویان را شامل میشود. این شکل از عدالت میتواند باعث بهبود سطح عملکرد دانشجویان شود. لذا با توجه به اهمیت مقوله عدالت آموزشی و جایگاه ویژه آن در آموزش پزشکی، این مطالعه با هدف تعیین وضعیت عدالت آموزشی از دیدگاه دانشجویان دانشکده پیراپزشکی کرمانشاه انجام گردید.
روش بررسی: در این مطالعه توصیفی- مقطعی و تحلیلی که در سال 1393 و با روش نمونهگیری طبقهای انجام شد، در مجموع 201 نفر از دانشجویان دانشکده پیراپزشکی کرمانشاه حاضر به همکاری شدند. اطلاعات مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه عدالت آموزشی که پایایی و روایی آن مورد تایید بود، جمعآوری گردید. سپس دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS نسخه21 و آزمون کروسکال- والیس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
نتایج: میانگین نمره عدالت آموزشی 24/15±48/53 بود. بین میانگین نمره عدالت آموزشی دانشجویان با جنسیت و رشته تحصیلی دانشجویان ارتباط معنیداری یافت شد(05/0P<).
نتیجهگیری: یافتههای پژوهش حاضر نشان داد که ویژگیهای جمعیتشناختی دانشجویان از عوامل تاثیرگذار بر وضعیت عدالت آموزشی در دانشکده پیراپزشکی کرمانشاه میباشد. لذا ضرورت ایجاد فرصتهای برابر در آموزش به نحوی که تمامی دانشجویان در یک محیط واحد به امکانات یکسانی دسترسی داشته باشند، از طرف دانشگاه و به ویژه اساتید باید مورد توجه قرار گیرد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |