مقدمه: امروزه شبکههای اجتماعی به یکی از مهمترین ابزارهای ارتباطی در سطح جامعه و جهان تبدیل شده و از شهرت فراوانی برخوردار هستند. بدین منظور این مطالعه با هدف بررسی تاثیر استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گناباد انجام شده است.
روش بررسی: در این مطالعه توصیفی 277 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گناباد به صورت تصادفی شرکت کردند، پرسشنامه محقق ساختهای که روایی و پایایی آن در مطالعات پیشین بدست آمده بود توسط دانشجویان تکمیل گردید، پس از آن دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: یافتههای پژوهش نشان میدهد که 87 درصد دانشجویان نسبت به شبکههای اجتماعی مجازی آگاهی داشتند و 52 درصد آنان در یکی از شبکههای اجتماعی عضویت دارند. دانشجویان عضو شبکههای مجازی به طور میانگین یک ساعت و یازده دقیقه در روز از این شبکهها استفاده میکنند. همچنین بین استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی و عملکرد تحصیلی دانشجویان تفاوت معنیداری مشاهده نشد.
نتیجهگیری: نتایج حاکی از آن است که بیش از نیمی از دانشجویان در شبکههای اجتماعی عضویت دارند و استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی بر عملکرد تحصیلی آنان تاثیری ندارد. لذا با توجه به نوظهور بودن شبکههای اجتماعی و عدم آشنایی دانشجویان با تمامی آثار استفاده از آن، انجام پژوهشهای بیشتری بر روی سایر جنبههای تاثیرگذار آن بر زندگی و سلامت دانشجویان ضروری به نظر میرسد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |