دوره 11، شماره 3 - ( پاییز 1395 )                   جلد 11 شماره 3 صفحات 285-273 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Soleimani F, Nayeri F, Mohammadi Shahboulaghi F, Shariat M, Dalili H. Neonatal sub-specialty graduates’ perceived experiences of developmental care: Content analysis. jmed 2017; 11 (3) :273-285
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-638-fa.html
سلیمانی فرین، نیری فاطمه السادات، محمدی شاهبلاغی فرحناز، شریعت مامک، دلیلی حسین. ادراک دانش آموختگان دوره فوق تخصصی طب نوزادان در زمینه مراقبت تکاملی: تحلیل محتوایی . مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1395; 11 (3) :273-285

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-638-fa.html


فوق تخصص نوزادان، دانشیار ، پژوهشکده سلامت خانواده، مرکز تحقیقات مادر-جنین و نوزاد، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران. ، farinir@yahoo.com
چکیده:   (11656 مشاهده)

مقدمه:دانش‌آموختگان دوره‌های فوق تخصصی، مهم‌ترین سرمایه‌های هر موسسه و کشوری محسوب می‌شوند. توانمندسازی آنان در زمینه‌های ارائه خدمات بهینه و مورد نیاز سبب می‌گردد که در زمینه‌های پیشگیری از اختلالات بعدی و ارتقا سلامت گام‌های مؤثری برداشته شود. این مطالعه با هدف تبیین ادراک دانش‌آموختگان دوره فوق تخصصی طب نوزادان در زمینه مراقبت تکاملی انجام شد.

روش بررسی:این مطالعه با مشارکت دانش‌آموختگان دوره فوق تخصصی طب نوزادی در 3-5 سال اخیر، با انجام مصاحبه‌های نیمه ساختار یافته صورت گرفت. پس از کسب رضایت‌نامه، داده‌ها جمع آوری، ضبط، دست‌نویس و به روش تحلیل محتوا با رویکرد استقرایی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای اعتبار نتایج از مشاهدات مستمر در عرصه و بازنگری متعدد فرایند تحلیل توسط تیم تحقیق استفاده شد.

نتایج: مضامین اصلی پژوهش شامل عدم کفایت فردی دانش‌آموخته در دانش، نگرش و مهارت در زمینه مراقبت تکاملی، ضعف برنامه آموزشی دوره آموزشی طب نوزادی و نظام سلامت غیر پاسخگو است.

نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های این پژوهش که حاصل تجارب و ادراک شرکت‌کنندگان در مطالعه بود، رفع مشکلات در ارائه خدمات مراقبت تکاملی در نظام سلامت به‌عنوان راهکار اصلی پیشنهاد می‌گردد.

متن کامل [PDF 297 kb]   (1673 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1394/9/3 | پذیرش: 1395/5/3 | انتشار: 1395/10/18

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb