دوره 11، شماره 3 - ( پاییز 1395 )                   جلد 11 شماره 3 صفحات 246-233 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Lotfi M, vatani sotode J, Heidari M. Evaluation of Educational Status of Martyr and Veteran Students in Shahid Sadoughi University of Medical Sciences (2005-2010) . jmed 2017; 11 (3) :233-246
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-569-fa.html
لطفی محمد حسن، وطنی ستوده جواد، حیدری محمد رضا. بررسی روند پنج ساله وضعیت تحصیلی دانشجویان شاهد وایثارگر دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد و مقایسه آن با دانشجویان غیر شاهد دانشگاه (1389-1384). مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1395; 11 (3) :233-246

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-569-fa.html


دبیر ستاد شاهد و ایثارگر دانشگاه علوم پزشکی و بهداشتی و درمانی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران. ، shahid.yazd@gmail.com
چکیده:   (11425 مشاهده)

مقدمه: با توجه به نقش دانشگاه ها در تربیت نیروی متعهد ومتخصص مورد نیاز جامعه، بررسی وضعیت نظام آموزشی و آگاهی از نقاط قوت، ضعف و کاستی ها در فرآیند تحصیل دانشجویان یکی از اهداف مهم برای نیل به اهداف عالیه انقلاب اسلامی می باشدواز جایگاه واهمیت ویژه برخوردار می باشد.دراین راستا فرزندان معظم شهداءوایثارگران باورودبه دانشگاهها وموسسات آموزش عالی کشوراستمراربخش جهاد مقدس در سنگر علم و دانش می باشند که بررسی روند وضعیت تحصیلی آنان در مقاطع مختلف زمانی می تواند منجر به قضاوت دقیق از پیشرفت علمی این عزیزان باشد.طراحی و اجرای برنامه های مناسب یک امر ضروری است. مطالعه ی حاضر با هدف بررسی روند پنج ساله وضعیت تحصیلی دانشجویان شاهد وایثارگر دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی درمانی  شهید صدوقی یزد و مقایسه آن با دانشجویان غیر شاهد دانشگاه انجام شد.

روش بررسی: این مطالعه بصورت مقطعی روی 959 دانشجوی شاهد و ایثارگر و 770 دانشجوی غیر شاهد دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد و به منظور بررسی روند 5 ساله وضعیت تحصیلی دانشجویان شاهد دانشگاه ( 1384-89 ) ومقایسه آن با دانشجویان غیر شاهد که از نظر جنسی و رشته تحصیلی با آنها همسان شده بودند صورت گرفت . اطلاعات دموگرافیک و تحصیلی دانشجویان هردو گروه از سیستم سما ء دانشگاه و پرونده دانشجویی آنها جمع آوری و در پرسشنامه محقق ساخته ثبت گردید.معدل تحصیلی به عنوان متغیر پیامد در نظر گرفته شد که بصورت ترم به ترم و سال به سال و از ابتدای سال تحصیلی 84 بین دو گروه مورد بررسی ومقایسه قرار گرفت. آزمون های آماری Student t-test و Repeated ANOVA  جهت آنالیز و مقایسه دو گروه و با سطح اطمینان 95 درصد مورد استفاده قرار گرفت.

نتایج: مطالعه روند معدل دانشجویان شاهد در طول پنج سال( 10 ترم تحصیلی) نشان داد که از نظر آماری ارتقاء معناداری یافته است به طوریکه از 68/14 در سال 84 به 44/15 در سال 89 رسیده است. میانگین وانحراف معیار معدل کل دانشجویان غیر شاهد (15/94(2/7 در مقایسه با معدل دانشجویان شاهد  15/20(1/86)مقداری بیشتر بود (p<.05) لیکن مقایسه نقطه به نقطه معدل 10 ترم تحصیلی دانشجویان دو گروه نشان داد که در 5 ترم هیچگونه تفاوت معنادارآماری بین میانگین معدل آنها وجود ندارد ودر بقیه ترمهای تحصیلی تفاوت در حد متوسط 5/. معدل بوده است. مقایسه میانگین ها بر حسب جنسیت در دو گروه نیز نتایج مشابه مقادیر پیشگفتار را داشته است.

نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه نشان داد که فاصله معدل دانشجویان دو گروه در حد 5/. معدل بوده و علیرغم معنادار بودن آماری این فاصله، می توان گفت که  از نظر ملاک ها و معیارهای آموزشی تفاوت یاد شده قابل توجه نمی باشد و روز به روز این تفاوت ها به سمت کم شدن پیش می رود .

متن کامل [PDF 322 kb]   (1713 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1394/3/31 | پذیرش: 1395/10/18 | انتشار: 1395/10/18

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb