سابقه و اهداف : ارزیابی دقیق و عینی صلاحیت بالینی و حرفهای، یکی از مهمترین ابعاد آموزش بالینی دانشجویان گروه پزشکی است. آزمون بالینی با ساختار عینی، طیف وسیعی از مهارتهای فنی و اساسی را در موقعیتهای تجربی ارزیابی میکند. پژوهش حاضر با هدف مقایسه رضایتمندی دانشجویان پرستاری از دو روش ارزشیابی سنتی و ارزشیابی عملی _با ساختار عینی _در دانشکده پرستاری و مامایی زاهدان انجام شد.
روش: پژوهش حاضر یک مطالعه مداخلهای است. واحدهای مورد پژوهش 35 دانشجوی پرستاری بودند که واحد درسی اصول و مهارتهای پرستاری عملی را در نیمسال اول سال تحصیلی 90-1389 اخذ کردند و هر دو روش ارزشیابی عملی با ساختار عینی و سنتی در ارزیابی پایان ترم در مورد آنها انجام گرفت. اطلاعات از طریق پرسشنامه پژوهشگر ساخته 21 گزینهای پس از تایید روایی و پایایی، جمع آوری شد. دادهها توسط نرم افزار SPSS نسخه 15 و با استفاده از آزمونهای کای دو، تی زوج و مستقل مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
یافتهها: میانگین سن دانشجویان 46/2 ± 74/19 سال بود. 80% دانشجویان از روش ارزشیابی عملی با ساختار عینی راضی و کاملاً راضی و 9/2% ناراضی یا کاملاً ناراضی بودند. این میزان بعد از اعلام نمره به ترتیب 5/81% و 7/3% بود. 4/79% دانشجویان از روش ارزشیابی سنتی راضی و کاملاً راضی و 8/11% ناراضی یا کاملاً ناراضی بودند. این میزان بعد از اعلام نمره به ترتیب 63% و 1/11% بود. مقایسه میانگین نمره رضایتمندی دانشجویان بعد از اعلام نمره نشان داد رضایت از روش ارزشیابی عملی با ساختار عینی به طور معنی داری بیشتر از روش ارزشیابی سنتی بود (02/0 = P ).
نتیجهگیری: با توجه به رضایتمندی دانشجویان پرستاری از روش ارزشیابی عملی با ساختار عینی در این مطالعه، به کارگیری آن در همه گروههای آموزشی پزشکی _علی رغم موانع اجرایی آن_ ضرورت دارد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |