دوره 7، شماره 4 - ( زمستان 1391 )                   جلد 7 شماره 4 صفحات 14-2 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pishkar Mofrad Z, Navidian A, Robabi H. An assessment of traditional and objective structured practical evaluation methods on satisfaction of nursing students in Zahedan Faculty of Nursing and Midwifery: A comparing . jmed 2013; 7 (4) :2-14
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-54-fa.html
پیشکار مفرد زهرا، نویدیان علی، ربابی حسن. مقایسه رضایتمندی دانشجویان پرستاری از دو روش ارزشیابی عملی با ساختار عینی و سنتی در دانشکده پرستاری و مامایی زاهدان سال 1390. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1391; 7 (4) :2-14

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-54-fa.html


، alinavidian@gmail.com
چکیده:   (31446 مشاهده)

سابقه و اهداف : ارزیابی دقیق و عینی صلاحیت بالینی و حرفه‌ای، یکی از مهم‌ترین ابعاد آموزش بالینی دانشجویان گروه پزشکی است. آزمون بالینی با ساختار عینی، طیف وسیعی از مهارت‌های فنی و اساسی را در موقعیت‌های تجربی ارزیابی می‌کند. پژوهش حاضر با هدف مقایسه رضایتمندی دانشجویان پرستاری از دو روش ارزشیابی سنتی و ارزشیابی عملی _با ساختار عینی _در دانشکده پرستاری و مامایی زاهدان انجام شد.

روش: پژوهش حاضر یک مطالعه مداخله‌ای است. واحدهای مورد پژوهش 35 دانشجوی پرستاری بودند که واحد درسی اصول و مهارت‌های پرستاری عملی را در نیمسال اول سال تحصیلی 90-1389 اخذ کردند و هر دو روش ارزشیابی عملی با ساختار عینی و سنتی در ارزیابی پایان ترم در مورد آن‌ها انجام گرفت. اطلاعات از طریق پرسشنامه پژوهشگر ساخته 21 گزینه‌ای پس از تایید روایی و پایایی، جمع آوری شد. داده‌ها توسط نرم افزار SPSS نسخه 15 و با استفاده از آزمون‌های کای دو، تی زوج و مستقل مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.

یافته‌ها: میانگین سن دانشجویان 46/2 ± 74/19 سال بود. 80% دانشجویان از روش ارزشیابی عملی با ساختار عینی راضی و کاملاً راضی و 9/2% ناراضی یا کاملاً ناراضی بودند. این میزان بعد از اعلام نمره به ترتیب 5/81% و 7/3% بود. 4/79% دانشجویان از روش ارزشیابی سنتی راضی و کاملاً راضی و 8/11% ناراضی یا کاملاً ناراضی بودند. این میزان بعد از اعلام نمره به ترتیب 63% و 1/11% بود. مقایسه میانگین نمره رضایتمندی دانشجویان بعد از اعلام نمره نشان داد رضایت از روش ارزشیابی عملی با ساختار عینی به طور معنی داری بیشتر از روش ارزشیابی سنتی بود (02/0 = P ).

نتیجه‌گیری: با توجه به رضایتمندی دانشجویان پرستاری از روش ارزشیابی عملی با ساختار عینی در این مطالعه، به کارگیری آن در همه گروه‌های آموزشی پزشکی _علی رغم موانع اجرایی آن_ ضرورت دارد.

 

متن کامل [PDF 205 kb]   (5537 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1391/3/3 | پذیرش: 1391/7/17 | انتشار: 1391/12/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb