Dormohammadi Toosi T, khalvat A, Najafizadeh S, Shahbazi F, Khazaeipour Z. Medical student training and patient satisfaction in the internal medicine clinics of Imam Khomeini Hospital. jmed 2016; 10 (4) :309-317
URL:
http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-536-fa.html
درمحمدی طوسی ترانه، خلوت علی، نجفی زاده سید رضا، شهبازی فاطمه، خزاعی پور زهرا. بررسی مقایسهای تأثیرآموزش درمانگاهی کارورزان پزشکی برروی رضایتمندی بیماران مراجعهکننده به درمانگاههای داخلی بیمارستان امامخمینی(ره) تهران. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1394; 10 (4) :309-317
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-536-fa.html
استادیار بخش روماتولوژی، بیمارستان ولیعصر، مجتمع بیمارستانی امام خمینی، دانشگاه علوم پزشکی تهران ، dormohammadi@tums.ac.ir
چکیده: (9458 مشاهده)
مقدمه: این مطالعه با هدف بررسی تأثیر شرایط آموزش کارورزان پزشکی در درمانگاههای داخلی برروی میزان رضایتمندی بیماران انجام شده است.
روش بررسی: این مطالعه مقطعی-توصیفی میباشد که تعداد 200 نفر از بیماران سرپایی مراجعه کننده به کلینیک داخلی بیمارستان امام خمینی تهران بهصورت نمونهگیری انتخاب شدند و به دو گروه ویزیت مستقیم توسط پزشک متخصص و ویزیت ابتدا توسط کارورز و سپس پزشک متخصص تقسیم شدند. از پرسشنامه محقق ساخته که پایایی و روایی آن تایید شده بود، جهت بررسی میزان رضایتمندی بیماران استفاده شد. دادهها با آزمون t مستقل و T-test زوج (مقایسه قبل و بعد در یک گروه) آنالیز شدند.
نتایج: نتایج نشان داد که بیماران از حضور، معاینه و عملکرد کارورزان پزشکی در درمانگاهها راضی هستند و بر معاینه توسط پزشک به تنهایی ترجیح میدهند (55/13t= و 001/0>p). از لحاظ آماری از بین ابعاد رضایتمندی بیمار (رعایت ادب) (99/1t= و05/0p<) در بین بیمارانی که توسط پزشک ویزیت شدند بهطور معناداری بیشتر از بیمارانی است که توسط کارورز و سپس پزشک ویزیت شدند.
نتیجهگیری: آموزش کارورزان پزشکی در درمانگاههای داخلی بیمارستانها میتواند راهبرد موثری بر میزان رضایتمندی بیماران از درمان باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي دریافت: 1394/1/24 | پذیرش: 1394/9/7 | انتشار: 1394/12/11