دوره 10، شماره 4 - ( زمستان 1394 )                   جلد 10 شماره 4 صفحات 317-309 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dormohammadi Toosi T, khalvat A, Najafizadeh S, Shahbazi F, Khazaeipour Z. Medical student training and patient satisfaction in the internal medicine clinics of Imam Khomeini Hospital. jmed 2016; 10 (4) :309-317
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-536-fa.html
درمحمدی طوسی ترانه، خلوت علی، نجفی زاده سید رضا، شهبازی فاطمه، خزاعی پور زهرا. بررسی مقایسه‌ای تأثیرآموزش درمانگاهی کارورزان پزشکی برروی رضایتمندی بیماران مراجعه‌کننده به درمانگاه‌های داخلی بیمارستان امام‌خمینی(ره)‌ تهران. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1394; 10 (4) :309-317

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-536-fa.html


استادیار بخش روماتولوژی، بیمارستان ولیعصر، مجتمع بیمارستانی امام خمینی، دانشگاه علوم پزشکی تهران ، dormohammadi@tums.ac.ir
چکیده:   (9190 مشاهده)
مقدمه: این مطالعه با هدف بررسی تأثیر شرایط آموزش کارورزان پزشکی در درمانگاه‌های داخلی برروی میزان رضایت‌مندی بیماران انجام شده است. روش بررسی: این مطالعه مقطعی-توصیفی می‌باشد که تعداد 200 نفر از بیماران سرپایی مراجعه کننده به کلینیک‌ داخلی بیمارستان امام خمینی تهران به‌صورت نمونه‌گیری انتخاب شدند و به دو گروه ویزیت مستقیم توسط پزشک متخصص و ویزیت ابتدا توسط کارورز و سپس پزشک متخصص تقسیم شدند. از پرسشنامه محقق ساخته که پایایی و روایی آن تایید شده بود، جهت بررسی میزان رضایتمندی بیماران استفاده شد. داده‌ها با آزمون t مستقل و T-test زوج (مقایسه قبل و بعد در یک گروه) آنالیز شدند. نتایج: نتایج نشان داد که بیماران از حضور، معاینه و عملکرد کارورزان پزشکی در درمانگاه‌ها راضی هستند و بر معاینه توسط پزشک به تنهایی ترجیح می‌دهند (55/13t= و 001/0>p). از لحاظ آماری از بین ابعاد رضایتمندی بیمار (رعایت ادب) (99/1t= و05/0p<) در بین بیمارانی که توسط پزشک ویزیت شدند به‌طور معناداری بیشتر از بیمارانی است که توسط کارورز و سپس پزشک ویزیت شدند. نتیجه‌گیری: آموزش کارورزان پزشکی در درمانگاه‌های داخلی بیمارستان‌ها می‌تواند راهبرد موثری بر میزان رضایتمندی بیماران از درمان باشد.
متن کامل [PDF 241 kb]   (1579 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1394/1/24 | پذیرش: 1394/9/7 | انتشار: 1394/12/11

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb