خزایی سعید، مشهدی امیر. بررسی تأثیر بازی مجازی بر بار شناختی و خلاقیت فراگیران در پودمان ترکیبی آموزش . مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1394; 10 (1) :72-83
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-529-fa.html
گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید چمران اهواز، خوزستان، ایران ، saeed.khazaie@gmail.com
چکیده: (13900 مشاهده)
چکیده
سابقه و اهداف: یادگیری به کمک ارتباطات سیّار بهدستاندرکاران آموزش و یادگیری امکان میدهد تا با پیگیری روند تولید گفتمان بینالمللی از چند و چون شکلگیری انگارهها و دانش فراگیران مطلع شوند. باعرضهه شکل مجازی بازیهای بومی در کنار بازیهای پیشساخته برروی تلفن همراه، پژوهش حاضر در پی آن است که با کاربرد پودمان یاددهی و یادگیری ترکیبی، میزان بروز مؤلفه شناختی خلاقیت و عملکرد نوشتار انگلیسی فراگیران ایرانی را در پارههای تمرین مشتمل بر بازی مورد بررسی قرار دهد.
روش بررسی: پژوهش کاربردی حاضر با 84 آزمودنی از جامعه آماری دانشجویان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در نیمسال دوم سال تحصیلی 92-93 انجام شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه نگرش (قبل از اجرای پژوهش)، ارزشیابی تکوینی عملکرد فراگیران در طول دوره و مصاحبه متمرکز (بعد از اجرای پژوهش) میشد. دادهها از طریق تیتست زوجی، آزمون فریدمن و ضریب همبستگی اسپرمن مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج تحلیل دادههای حاصل از انجام پژوهش حاضر تأثیر معنادار پودمان ترکیبی یادگیری مبتنی بر بازی را برمهارت نوشتار انگلیسی فراگیران ایرانی تأیید کرد. بهعلاوه، نتایج از تأثیر معنادار نوع بازی مجازی بر ایجاد بار شناختی و در نتیجه بروز خلاقیت فراگیران در حین یادگیری نوشتار انگلیسی حکایت داشت.
نتیجهگیری: نتایج حاصل شده میتواند مقدمهای برای بسط کاربرد بازی مجازی در یاددهی و یادگیری سایر مهارتهای زبان انگلیسی به مخاطبان آموزشعالی و بررسی اثر آن بر توان و رویکرد فراگیران تلقی شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
زبان انگليسي دریافت: 1394/1/13 | پذیرش: 1394/1/15 | انتشار: 1394/3/25