دوره 10، شماره 2 - ( تابستان 1394 )                   جلد 10 شماره 2 صفحات 149-138 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Akbari Booreng M. The Role of the Future Career Prospects in Students’ Educational Motivation of Birjand University of Medical Sciences. jmed 2015; 10 (2) :138-149
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-471-fa.html
اکبری بورنگ محمد. نقش دورنمای آینده شغلی بر انگیزش تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1394; 10 (2) :138-149

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-471-fa.html


استادیار برنامه درسی، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران ، akbaryborng2003@gmail.com
چکیده:   (15515 مشاهده)

  مقدمه : یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار بر موفقیت تحصیلی دانشجویان، انگیزش تحصیلی آنان می‌باشد . این پژوهش با هدف بررسی نقش دورنمای آینده شغلی بر انگیزش تحصیلی دانشجویان طراحی و اجرا گردید.

  روش بررسی : این تحقیق از نوع همبستگی می‌باشد. جامعه آماری کل دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال تحصیلی 93-92 را شامل می‌شود. نمونه مورد بررسی، براساس فرمول کوکران 285 مشارکت کننده به شیوه خوشه‌ای تصادفی انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. به‌منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه، تصویرسازی ذهنی از شغل آتی و انگیزش تحصیلی استفاده شد. داده‌های به‌دست آمده به روش معادله‌یابی ساختاری با کمک نرم افزار PLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

  نتایج : نتایج بدست آمده نشان داد که مدل از برازش خوبی برخوردار بوده و (تمامی مسیرهای مستقیم و غیر مستقیم به جز مسیر مستقیم تصویرسازی ذهنی از شغل آتی به بی‌انگیزشی معنی‌دار بوده و تأیید گردیدند(01/0> P )). نتایج نشان داد دانشجویان رشته هوشبری در مقایسه با دانشجویان پزشکی، بهداشت و علوم آزمایشگاهی از بی‌انگیزشی بالاتری بهره‌مند هستند. دانشجویان اتاق عمل در مقایسه با دانشجویان پرستاری دارای انگیزش بیرونی بالاتری بودند. دانشجویان اتاق عمل در مقایسه با دانشجویان پزشکی از انگیزش درونی در سطح پایین‌تری برخوردار بودند.

  نتیجه‌گیری : با توجه به نتایج این پژوهش و نقش تصویر‌سازی ذهنی از شغل آتی بر انگیزش تحصیلی دانشجویان، توجه مدرسان و استادان بر فراهم‌سازی زمینه برای تصویرسازی دانشجویان از شغل آتی ضروری می‌نماید.

متن کامل [PDF 483 kb]   (2565 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسي
دریافت: 1393/7/19 | پذیرش: 1394/4/15 | انتشار: 1394/6/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb