مقدمه : یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار بر موفقیت تحصیلی دانشجویان، انگیزش تحصیلی آنان میباشد . این پژوهش با هدف بررسی نقش دورنمای آینده شغلی بر انگیزش تحصیلی دانشجویان طراحی و اجرا گردید.
روش بررسی : این تحقیق از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری کل دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال تحصیلی 93-92 را شامل میشود. نمونه مورد بررسی، براساس فرمول کوکران 285 مشارکت کننده به شیوه خوشهای تصادفی انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. بهمنظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه، تصویرسازی ذهنی از شغل آتی و انگیزش تحصیلی استفاده شد. دادههای بهدست آمده به روش معادلهیابی ساختاری با کمک نرم افزار PLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج : نتایج بدست آمده نشان داد که مدل از برازش خوبی برخوردار بوده و (تمامی مسیرهای مستقیم و غیر مستقیم به جز مسیر مستقیم تصویرسازی ذهنی از شغل آتی به بیانگیزشی معنیدار بوده و تأیید گردیدند(01/0> P )). نتایج نشان داد دانشجویان رشته هوشبری در مقایسه با دانشجویان پزشکی، بهداشت و علوم آزمایشگاهی از بیانگیزشی بالاتری بهرهمند هستند. دانشجویان اتاق عمل در مقایسه با دانشجویان پرستاری دارای انگیزش بیرونی بالاتری بودند. دانشجویان اتاق عمل در مقایسه با دانشجویان پزشکی از انگیزش درونی در سطح پایینتری برخوردار بودند.
نتیجهگیری : با توجه به نتایج این پژوهش و نقش تصویرسازی ذهنی از شغل آتی بر انگیزش تحصیلی دانشجویان، توجه مدرسان و استادان بر فراهمسازی زمینه برای تصویرسازی دانشجویان از شغل آتی ضروری مینماید.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |