اهدف: درس کارورزی در عرصه دانشجویان رشته علوم آزمایشگاهی جهت آموزش مهارتهای عملی برای کار در آزمایشگاه قارچ شناسی طراحی شده است ، لازم است جهت آموزش صحیح و آگاهی از روشهای جلوگیری از خطاهای احتمالی در این آزمایشگاه دقتهای لازم اعمال و آموزش داده شود . هدف از انجام این مطالعه ارزیابی میزان آگاهی وعملکرد دانشجویان نسبت به خطا های رایج در این آزمایشگاه در پایان دوره کارآموزی آنها بوده است.
روش بررسی: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی میزان آگاهی وعملکرد تعداد 75نفر از دانشجویان علوم آزمایشگاهی در دوره کارآموزی نسبت به علل و عواملی که منجر به بروز خطا در آزمایش مستقیم و کشت نمونه های مختلف در آزمایشگاه قارچ شناسی میشود مورد بررسی قرار گرفت.
نتایج: در مجموع میزان آگاهی دانشجویان مورد مطالعه در خصوص عواملی که باعث خطای تشخیص در آزمایشگاه قارچ شناسی میشود بالاتر میزان عملکرد آنها میباشد. بطور میانگین آگاهی 7/64% از افراد مورد مطالعه نسبت به عواملی که باعث اخذ نتیجه منفی و مثبت کاذب در لام مستقیم میشود خوب بود در حالیکه عملکرد آنها در این رابطه برابر 3/39% بود. در خصوص تفسیر نتایج کشت 35/65 از عوامل دخیل در اشتباه شدن نتیجه کشت دارای آگاهی خوب بودند در حالیکه تنها 46% دراین زمینه دارای عملکرد خوب بودند. بین میزان آگاهی دانشجویان و جنس آنها رابطه معنی داری مشاهده نشد (073/0 p= ).
نتیجه گیری: با توجه به شیوع روزافزون بیماریهای قارچی فرصت طلب در سالهای اخیر، تشخیص صحیح و بموقع این بیماریها جهت انتخاب درمان مناسب ضروری است. لازم است دقت بیشتری در فرآیند آموزش کارآموزی دانشجویان رشته علو م آزمایشگاهی بویژه در آزمایشگاه قارچ شناسی پزشکی بعمل آید تا در حد امکان مهارتهای تشخیصی آنها افزایش یابد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |