سابقه و اهداف: ضرورت ارتباطات پیوسته، عملکرد تیمی و همکاری چند جانبه حرفه های مختلف در مراقبت ودرمان، حوزه سلامت
را باچالش های اخلاقی جدیدی مواجه کرده است. آموزش بین حرفهای به عنوان یک راهکار
موثر در سطح بینالمللی مطرح و مطالعه حاضر با هدف تبیین فرایند رشد اخلاقی و دستیابی
دانشجویان به شایستگیهای اخلاقی در آموزش بین حرفهای انجام شده است.
روش بررسی: این مطالعه
بهصورت مروری تلفیقی- تفسیری در سال 92-1391با
جستجوی یکپارچه در پایگاههای اطلاعاتی Pubmed،CINHAL ، Ovid، Science
direct،
GoogleScholar با کلید واژههای اصلی آموزش بین حرفهای واخلاق، در محدوده
سالهای 2000 تا 2013 و
به زبان انگلیسی انجام شد. 155 مقاله مرتبط بازیابی شده
که 15 مقاله انتخاب و با
رویکرد Thematic synthesis بررسی
و نتایج نهایی با نرم افزارMAXQDA دستهبندی، تنظیم
و ارائه شدند.
یافتهها: 3 درون مایه (تم)
اصلی، شامل "ارتقاء فرایند اجتماعی شدن حرفهای دانشجویان"، "دستیابی
به نظام ارزشی مشترک" و "شکلگیری هویت بین حرفهای"، بیانگر
فرایند رشد اخلاقی دانشجویان در آموزش بین حرفهای بوده که در مبانی نظری الگوهای
اجرایی آموزش بین حرفهای شامل نظریه های تعامل اجتماعی، تکامل انسانی، یادگیری
انتقالی، یادگیری موقعیتی، یادگیری ساختگرا و یادگیری اجتماعی تبیین شدهاند.
نتیجه
گیری: آموزش بین حرفهای با ارتقاء فرایند
اجتماعی شدن حرفهای دانشجویان، بازسازی و درونیسازی ارزشهای مشترک بین حرفهای
و شکلگیری هویت بین حرفهای بهعنوان مکمل هویت حرفهای، آنان را برای عملکرد
همکارانه موثر، اخلاقی و ایمن در محیطهای بالینی با تنوع نیازهای مراقبت سلامتی و
دیدگاه های مختلف حرفهای، آماده و توانمند میسازد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |