سابقه و اهداف: ارتقاء کیفیت آموزش یکی از اهداف اساسی آموزش عالی است؛ در این راستا در کشور اقداماتی از جمله برگزاری جشنواره سالیانه آموزشی شهید مطهری، به منظور قدردانی از فرآیندهای آموزشی، توسعه و ابداع رویهها و فرآیندهای آموزشی، تدوین استانداردهای سنجش و اعتبار بخشی فرآیندهای آموزشی ارائه گردید. هدف از مطالعه حاضر ارزشیابی جامع جشنواره آموزشی شهید مطهری طی شش دوره (1392-1386) مبتنی بر الگوی ارزشیابی سیپ بود.
روش بررسی: این مطالعه به صورت توصیفی مقطعی در میان 473 نفر از اعضاء هیئت علمی شامل معاونان و مدیران آموزشی، مدیران و اعضاء هیئت علمی مراکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، اعضاء کمیته علمی و اعضاء هیئت علمی شرکت کنندگان در جشنواره شهید مطهری از 42 دانشگاه علوم پزشکی کشور انجام گرفت. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه کتبی بود که به صورت خود گزارشی توسط شرکتکنندگان تکمیل گردید. دادهها پس از ورود به نرمافزار SPSS 20 با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی در سطح معناداری 05/0 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: شرکتکنندگان به ترتیب 13/75، 33/65، 5/64 و 21/59 درصد از نمرات قابل اکتساب برای حیطههای فرایند، پیشزمینه، منابع و نتایج را به دست آوردند. همچنین میان چهار حیطه مدل (فرایند، پیشزمینه، منابع و نتایج) همبستگی معنادار و مستقیمی وجود داشت.
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای مطالعه در خصوص ارزشیابی و همبستگی حیطههای مدل، میتوان نحوه برگزاری جشنواره را مناسب دانست و علت اصلی ارزشیابی ضعیف در حیطه نتایج را به مشکلات موجود در حیطههای پیشزمینه و منابع مرتبط دانست.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |