سابقه و اهداف: ایفای نقش مبتنی برحل مسئله و فیلم از روشهای فعال و نوین آموزشی است. لذا این مطالعه با هدف بررسی تجارب کارآموزان پرستاری بخش روانپزشکی از آموزش به شیوه ایفای نقش مبتنی بر حل مسئله و نمایش فیلم در بیمارستان آموزشی امام رضا(ع) دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی انجام شد.
روش بررسی: این مطالعه از نوع مقطعی تحلیلی بود. دانشجویان پرستاری نیم سال اول 91-90 و92-91 به عنوان بخشی از برنامه کارآموزی بهداشت روان در سناریوهای ایفای نقش مبتنی برحل مسئله و نمایش فیلم شرکت کردند. لذا انتخاب دانشجویان به روش دردسترس انجام شد. قبل و بعد از اجرای هر سناریوی مربوط به ایفای نقش و بعد از اجرای فیلم از دانشجویان خواسته شد سناریوها و فیلم را با استفاده از چک لیست ارزیابی نمایند. همچنین نظرات و عقاید دانشجویان با استفاده از بحث متمرکز و مصاحبه نیمه ساختار یافته جمعآوری گردید. اطلاعات کمی با استفاده از نرمافزار SPSS18 و اطلاعات کیفی با استفاده از روش 7 مرحلهای کلایزی تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: میانگین نمره کسب شده از ارزیابی دانشجویان قبل و بعد از اجرای سناریو های ایفای نقش اختلاف معنی داری نشان داد(001/0P<). اکثریت دانشجویان تجربه این دو روش آموزشی را سودمند گزارش کردند. خلاصهای از مهمترین یافتههای کلیدی این مطالعه که دانشجویان گزارش کردند عبارت بود از: دشواری آغازین، پویایی ذهن، تعامل و یادگیری مطلوب
نتیجهگیری: تجارب دانشجویان نشان داد
که ایفای نقش و نمایش فیلم، روش آموزشی سودمندی به منظور یادگیری در بخش روانپزشکی میباشد و توصیه میشود جهت
کسب بازخوردهای موثر این روش آموزشی تداوم داشته باشد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |