دوره 9، شماره 1 - ( بهار 1393 )                   جلد 9 شماره 1 صفحات 69-57 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Maddi Neshat M, Lashkardoost H, Tabatabaei Chehr M. Nursing students' experience of training according to problem solving, based on role playing, and video clips in a department of psychiatry. jmed 2014; 9 (1) :57-69
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-331-fa.html
مدی نشاط مریم، لشکردوست حسین، طباطبایی چهر محبوبه. تجارب کارآموزان پرستاری بخش روان‌پزشکی از آموزش به شیوه ایفای نقش مبتنی بر حل مسئله و نمایش فیلم. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1393; 9 (1) :57-69

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-331-fa.html


، chehr192@gmail.com
چکیده:   (18934 مشاهده)

 سابقه و اهداف: ایفای نقش مبتنی برحل مسئله و فیلم از روش‌های فعال و نوین آموزشی است. لذا این مطالعه با هدف بررسی تجارب کارآموزان پرستاری بخش روان‌پزشکی از آموزش به شیوه ایفای نقش مبتنی بر حل مسئله و نمایش فیلم در بیمارستان آموزشی امام رضا(ع) دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی انجام شد.

روش بررسی: این مطالعه از نوع مقطعی تحلیلی بود. دانشجویان پرستاری نیم سال اول 91-90 و92-91 به عنوان بخشی از برنامه کارآموزی بهداشت روان در سناریوهای ایفای نقش مبتنی برحل مسئله و نمایش فیلم شرکت کردند. لذا انتخاب دانشجویان به روش دردسترس انجام شد. قبل و بعد از اجرای هر سناریوی مربوط به ایفای نقش و بعد از اجرای فیلم از دانشجویان خواسته شد سناریوها و فیلم را با استفاده از چک لیست ارزیابی نمایند. همچنین نظرات و عقاید دانشجویان با استفاده از بحث متمرکز و مصاحبه نیمه ساختار یافته جمع‌آوری گردید. اطلاعات کمی با استفاده از نرم‌افزار SPSS18 و اطلاعات کیفی با استفاده از روش 7 مرحله‌ای کلایزی تجزیه و تحلیل شد.

یافته‌ها: میانگین نمره کسب شده از ارزیابی دانشجویان قبل و بعد از اجرای سناریو های ایفای نقش اختلاف معنی داری نشان داد(001/0P<). اکثریت دانشجویان تجربه این دو روش آموزشی را سودمند گزارش کردند. خلاصه‌ای از مهم‌ترین یافته‌های کلیدی این مطالعه که دانشجویان گزارش کردند عبارت بود از: دشواری آغازین، پویایی ذهن، تعامل و یادگیری مطلوب

نتیجه‌گیری: تجارب دانشجویان نشان داد که ایفای نقش و نمایش فیلم، روش آموزشی سودمندی به منظور یادگیری در بخش روان‌پزشکی می‌باشد و توصیه می‌شود جهت کسب بازخوردهای موثر این روش آموزشی تداوم داشته باشد.

 

متن کامل [PDF 1901 kb]   (3683 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1392/8/27 | پذیرش: 1393/2/13 | انتشار: 1393/4/14

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb