مقدمه: به دنبال ارائه طرح پیشنهادی ادغام برنامههای درسی در نظام آموزش پزشک عمومی توسط معاونت آموزشی وزارت بهداشت ، مطالعهای در دانشکده پزشکی دانشگاه شاهد در خصوص تأثیر تلفیق و ادغام مطالب درس آناتومی اندام جهت دانشجویان پزشکی انجام گرفت. این تحقیق به هدف تفهیم بهتر و یادگیری ساده و ماندگارتر مطالب نزد دانشجویان پزشکی طراحی گردید.
روش بررسی: مطالعه بر روی 80 دانشجوی پزشکی مشغول به تحصیل در ترم سوم انجام شد. طبق سرفصل مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی تغییراتی در روش ارائه درس انجام شد.این تغییرات شامل چینش محتوای درسی ، جلو انداختن مطالب عینی و ملموستر ، ادغام مطالب اندام فوقانی و تحتانی، اضافه نمودن مطالب کاربردی، روشهای آمادگی قبل از کلاس درس تئوری، تشویق به یادگیری تیمی، سخنرانی دانشجو محوری بود. در انتهای فصول تدریس شده ارزشیابی چند گزینهای، پاسخ تشریحی کوتاه و نامگذاری تصاویر اجرا گردید. در انتهای تحقیق با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته نظرسنجی گردید.
یافتهها: نتایج نظرسنجی به عمل آمده نشان داد که بر اساس دیدگاه دانشجویان میزان بهرهوری از محتوای دروس 83%، یادگیری مؤثر و ماندگار 2/78%، ارتقاء مهارتهای بالینی 4/66% نگرش مثبت نسبت به درس آناتومی 4/86% مشارکت فعال در گروههای درسی 4/70% و سهولت به یاد آوردن و به یاد ماندن مطالب درسی 6/79% است. میزان بهرهوری علمی از محتوای دروس و نگرش مثبت نسبت به درس آناتومی با اختلاف معنیداری بیشتر است.
نتیجهگیری: دانشجویان اهمیت این روش نوین آموزشی را پی برده و بر آن شدند از این روش در یادگیری سایر دروس حجیم و فرار درسی نیز استفاده کنند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |