دوره 9، شماره 2 - ( تابستان 1393 )                   جلد 9 شماره 2 صفحات 22-14 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Heshmati M, Moayed Mohseni S. Students' views towards integration of limb anatomy to pre-clerkship medical program in Shahed University in 2009. jmed 2014; 9 (2) :14-22
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-320-fa.html
حشمتی مرجان، موید محسنی سکینه. دیدگاه دانشجویان پزشکی در مورد میزان یادگیری در روش نوین ادغام درس آناتومی اندام در سال تحصیلی 89-1388. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1393; 9 (2) :14-22

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-320-fa.html


دانشکده پزشکی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران ، heshmati@shahed.ac.ir
چکیده:   (16763 مشاهده)

مقدمه: به دنبال ارائه طرح پیشنهادی ادغام برنامه‌های درسی در نظام آموزش پزشک عمومی توسط معاونت آموزشی وزارت بهداشت ، مطالعه‌ای در دانشکده پزشکی دانشگاه شاهد در خصوص تأثیر تلفیق و ادغام مطالب درس آناتومی اندام جهت دانشجویان پزشکی انجام گرفت. این تحقیق به هدف تفهیم بهتر و یادگیری ساده و ماندگارتر مطالب نزد دانشجویان پزشکی طراحی گردید.

روش بررسی: مطالعه بر روی 80 دانشجوی پزشکی مشغول به تحصیل در ترم سوم انجام شد. طبق سرفصل مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی تغییراتی در روش ارائه درس انجام شد.این تغییرات شامل چینش محتوای درسی ، جلو انداختن مطالب عینی و ملموس‌تر ، ادغام مطالب اندام فوقانی و تحتانی، اضافه نمودن مطالب کاربردی، روش‌های آمادگی قبل از کلاس درس تئوری، تشویق به یادگیری تیمی، سخنرانی دانشجو محوری بود. در انتهای فصول تدریس شده ارزشیابی چند گزینه‌ای، پاسخ تشریحی کوتاه و نامگذاری تصاویر اجرا گردید. در انتهای تحقیق با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته نظرسنجی گردید.

یافته‌ها: نتایج نظرسنجی به عمل آمده نشان داد که بر اساس دیدگاه دانشجویان میزان بهره‌وری از محتوای دروس 83%، یادگیری مؤثر و ماندگار 2/78%، ارتقاء مهارت‌های بالینی 4/66% نگرش مثبت نسبت به درس آناتومی 4/86% مشارکت فعال در گروه‌های درسی 4/70% و سهولت به یاد آوردن و به یاد ماندن مطالب درسی 6/79% است. میزان بهره‌وری علمی از محتوای دروس و نگرش مثبت نسبت به درس آناتومی با اختلاف معنی‌داری بیشتر است.

نتیجه‌گیری: دانشجویان اهمیت این روش نوین آموزشی را پی برده و بر آن شدند از این روش در یادگیری سایر دروس حجیم و فرار درسی نیز استفاده کنند.

 

متن کامل [PDF 182 kb]   (2839 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: بيولوژي و علوم تشريح
دریافت: 1392/7/28 | پذیرش: 1393/3/25 | انتشار: 1393/7/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb