مسعودنیا مهناز. سنجش میزان آمادگی یادگیری الکترونیکی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی پردیس بین الملل یزد. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1399; 15 (3) :194-205
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-317-fa.html
کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران ، masoudnia68@gmail.com
چکیده: (1681 مشاهده)
مقدمه: ارزیابی آمادگی یادگیری الکترونیکی، از مقدمات توسعه یادگیری الکترونیکی است. این پژوهش با هدف سنجش میزان آمادگی یادگیری الکترونیکی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی پردیس بینالملل یزد انجام گرفت.
روش بررسی: پژوهش حاضر با روش توصیفی- پیمایشی- مقطعی انجام شد. گروه نمونه به حجم 437 نفر متشکل از مدیران، اساتید، کارمندان دانشگاه به روش تصادفی ساده و دانشجویان به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته اقتباسی از چارچوب خان با سه بعد سازمانی، فناوری و تحلیل مخاطبین با روایی مورد تائید اساتید و پایایی به روش همسانی درونی و ضریب آلفای کرونباخ برابر با 0/7 استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد، انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون t تک گروهی) استفاده شد. 0/05 به عنوان سطح معنی داری در نظر گرفته شد.
نتایج: با جمع نظر کل گروه نمونه و مقدار آماره tتفاوت میانگین وزنی پاسخ های گروه با نقطه 50 درصدی در بعد سازمانی، فناوری و تحلیل مخاطبین به ترتیب برابر با 4/07، 2/21 و 2/98 و در کل برابر 2/85 بزرگتر از مقدار بحرانی جدول با درجه آزادی 436 با احتمال خطای کمتر از 0/05 است، بنابراین تفاوت معنی داری بین میانگین وزنی کل گروه نمونه و نمره 50 وجود داشت، در نتیجه این دانشگاه به حد بیشتر از نقطه 50 درصدی برای آمادگی پیاده سازی یادگیری الکترونیکی دست یافته است.
نتیجهگیری: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی پردیس بینالملل یزد آمادگی لازم برای پیاده سازی یادگیری الکترونیکی دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي دریافت: 1392/7/23 | پذیرش: 1399/8/21 | انتشار: 1399/9/30