دوره 8، شماره 2 - ( تابستان 1392 )                   جلد 8 شماره 2 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Seyedmajidi M, Jahanian I, Moradi N, Bijani A. Education, consultation, guidance, students, advisor, teacher . jmed 2013; 8 (2)
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-315-fa.html
سیدمجیدی مریم، جهانیان ایمان، مرادی نفیسه، بیژنی علی. بررسی نظرات دانشجویان علوم پزشکی بابل در مورد عملکرد اساتید در زمینه مشاوره و راهنمایی تحصیلی. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1392; 8 (2)

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-315-fa.html


، ms_majidi79@yahoo.com
چکیده:   (22233 مشاهده)

سابقه و اهداف : مشاوره و راهنمایی توسط اساتید راهنما در طول دوره تحصیل، دانشجویان را در غلبه بر مشکلات، دستیابی به اهداف آموزشی و کسب موفقیت یاری خواهد نمود. هدف از این مطالعه، بررسی نظرات دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بابل در ارتباط با ارائه راهنمایی و مشاوره تحصیلی بود.

روش بررسی: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، نظرات 480 نفر از دانشجویان از طریق پرسشنامه‌ای که روایی و پایایی آن تأیید شده بود، مورد بررسی قرار گرفت. داده‌ها از طریق تکمیل پرسشنامه 25 سؤالی جمع‌آوری و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS 17 و آزمون‌های آماری Chi-Square ، t- test ، ANOVA و آزمون تعقیبی Scheffe واکاوی شد.

یافته‌ها: از مجموع افراد شرکت کننده، 2/61% مؤنث و 8/38% مذکر، با میانگین سن 02/4 ± 34/21 سال بودند. 2/37 درصد دانشجویان آگاهی کافی در مورد اینکه چگونه از استاد راهنما کمک بگیرند را نداشتند. در حدود نیمی (3/50%) از دانشجویان حضور استاد راهنما در ساعت اعلام شده و 57% نیز برگزاری برنامه مشاوره به طور منظم را بد و خیلی بد گزارش کردند. دانشجویان مؤنث بیشتر از مذکر ابراز نمودند که استاد راهنما برای آن‌ها پرونده تحصیلی تشکیل داده است (001/0 = P ). در تعیین نظرات دانشجویان به تفکیک رشته تحصیلی، دانشجویان رشته پیراپزشکی و دندانپزشکی از اساتید مشاور بیش از سایر رشته‌ها ناراضی بودند ( به ترتیب 3/87% و 5/81%).

نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج به نظر می‌رسد که یا دانشجویان اطلاع کافی از وظایف استاد مشاور ندارند و یا اساتید مشاور به وظایف خود به درستی عمل نمی‌کند. به منظور بهبود ارائه خدمات مشاوره و راهنمایی، آشنایی دانشجویان با وظایف استاد مشاور در بدو ورود به دانشگاه و یا بالا بردن سطح آگاهی اساتید مشاور با کلاس‌ها و یا کارگاه‌های آموزشی توصیه می‌شود.

 

متن کامل [PDF 332 kb]   (3614 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1392/7/15 | پذیرش: 1392/7/21 | انتشار: 1392/7/21

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb