سابقه و اهداف : مشاوره و راهنمایی توسط اساتید راهنما در طول دوره تحصیل، دانشجویان را در غلبه بر مشکلات، دستیابی به اهداف آموزشی و کسب موفقیت یاری خواهد نمود. هدف از این مطالعه، بررسی نظرات دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بابل در ارتباط با ارائه راهنمایی و مشاوره تحصیلی بود.
روش بررسی: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، نظرات 480 نفر از دانشجویان از طریق پرسشنامهای که روایی و پایایی آن تأیید شده بود، مورد بررسی قرار گرفت. دادهها از طریق تکمیل پرسشنامه 25 سؤالی جمعآوری و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS 17 و آزمونهای آماری Chi-Square ، t- test ، ANOVA و آزمون تعقیبی Scheffe واکاوی شد.
یافتهها: از مجموع افراد شرکت کننده، 2/61% مؤنث و 8/38% مذکر، با میانگین سن 02/4 ± 34/21 سال بودند. 2/37 درصد دانشجویان آگاهی کافی در مورد اینکه چگونه از استاد راهنما کمک بگیرند را نداشتند. در حدود نیمی (3/50%) از دانشجویان حضور استاد راهنما در ساعت اعلام شده و 57% نیز برگزاری برنامه مشاوره به طور منظم را بد و خیلی بد گزارش کردند. دانشجویان مؤنث بیشتر از مذکر ابراز نمودند که استاد راهنما برای آنها پرونده تحصیلی تشکیل داده است (001/0 = P ). در تعیین نظرات دانشجویان به تفکیک رشته تحصیلی، دانشجویان رشته پیراپزشکی و دندانپزشکی از اساتید مشاور بیش از سایر رشتهها ناراضی بودند ( به ترتیب 3/87% و 5/81%).
نتیجهگیری: با توجه به نتایج به نظر میرسد که یا دانشجویان اطلاع کافی از وظایف استاد مشاور ندارند و یا اساتید مشاور به وظایف خود به درستی عمل نمیکند. به منظور بهبود ارائه خدمات مشاوره و راهنمایی، آشنایی دانشجویان با وظایف استاد مشاور در بدو ورود به دانشگاه و یا بالا بردن سطح آگاهی اساتید مشاور با کلاسها و یا کارگاههای آموزشی توصیه میشود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |